Prodejci aut falšují statistiky, vozy přihlásí v Česku a prodají do zahraničí

Prodej nových aut v Česku loni podle statistik vzrostl o 2,4 procenta na 173 tisíc aut. Nejprodávanější byla domácí značka Škoda, která si tak udržela 30procentní podíl na trhu. Za ní následovaly Volkswagen a Ford. Výsledky oznámil Svaz dovozců automobilů. Někteří odborníci z branže ale tvrdí, že oficiální čísla o prodejích aut jsou zkreslená.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Druhá generace BMW řady 1 | Foto: Jan Říha

Statistiky jsou výrazně ovlivněné praktikami dovozců některých značek. Někteří importéři totiž vozy do Česka dovezou, zaregistrují a pak obratem exportují do jiných evropských zemí, kde pro ně hledají kupce. Těmito reexporty si tak vylepšují prodejní výsledky.

Jak říká obchodní ředitel české pobočky automobilky Hyundai Vladimír Vošický, loni navíc začala řada velkých dovozců zlepšovat prodejní statistiky tím, že do registrací promítali i vozy, které měli na skladě.

„Tyto registrace vozů, které jsou na skladě, vykazují jako své úspěchy. Obchodní praktika těchto značek se z větší části zužuje na tisk technických průkazů a zaregistrování vozů, které vůbec nesouvisí s nějakým obchodem,“ říká Vošický.

Přehrát

00:00 / 00:00

Praktiky některých dovozců aut výrazně ovlivňují statistiky, zjistil redaktor Tomáš Medek

Celkem se tak problém prý týkal asi 17 procent nových osobních aut dovezených do Česka, které krátce po své registraci na českém trhu skončily opět v zahraničí.

Podle Vladimíra Vošického tak ve skutečnosti prodeje aut v Česku loni dokonce klesly. „Problém těch zmatečných registrací není jenom rok 2011, tím pádem není srovnání ani dost dobře možné. Určitě oproti roku 2010 prodeje skutečným zákazníkům v České republice klesaly,“

Statistiky nesedí v celé Evropě

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl ale tvrdí, že statistiky registrací nových aut těmito reexporty tolik zkreslené nejsou: „Pokud byste chtěli odečítat to, co se vyveze, tak zase musíte přičíst to, co se doveze. Jestli bylo v loňském roce z České republiky exportováno zhruba 20 000 vozidel, a to od krátkodobé registrace půl roku až do dvaceti třiceti let, to jsou všechny registrace – tak těch samých vozidel bylo do Česka dovezeno 130 000.“

Stejně jako v Česku se registrace aut podle Tunkla počítají v celé Evropě. „To je samozřejmě problém všech zemí. Například v Dánsku je tento problém daleko větší než v České republice, stejně jako v jiných zemích, kde se vozidlo zaregistruje a pak se vyveze,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů.

Nová Škoda Superb Combi | Foto: Monika Puchingerová

„A dokonce jsou případy, že se během měsíce vymění tři čtyři země. Žádná statistika to nemůže zohledňovat,“ přiznává Tunkl.

Na zkreslené statistiky si stěžuje nejvíc právě česká pobočka automobilky Hyundai, která kvůli tomu i vystoupila ze Svazu dovozců automobilů.

Podle Vladimíra Vošického se na základě dnes zveřejňovaných čísel o prodejích aut obtížně sestavují obchodní plány: „Neumíte se o nic opřít, když děláte jakoukoli strategii vývoje českého trhu. Nemáte se o co opřít pro plánování zákaznických trendů, protože z těch statistik se to nedozvíte. A druhý problém je, když se to interpretuje jako že česká ekonomika roste, že firmy nakupují vozy, že český zákazník se nedá krizí zastrašit a dál kupuje – opak je pravdou.“

Podobně nepřesné byly registrace aut i v minulosti a to kvůli kategorii aut N1, tedy autům s mřížkou, které byly oficiálně zařazeny mezi nákladní, nikoliv osobní auta.

Prodej osobních aut loni stoupl o 2,4 % na 173.282 vozů

Tomáš Medek, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme