Prodeje stíracích losů trhají před Vánoci rekordy. Na trhu jsou 25 let
V předvánočním období lidé nakupují až trojnásobně více stíracích losů než po zbytek roku. Za jeden stírací los přitom lidé mohou vyhrát až několik milionů korun. Tikety se stíracími políčky jsou na trhu už pětadvacet let.
Tržby některých společností jsou v tomto období dokonce i dvojnásobné.
„Stírací losy - to je fenomén, který nastupuje, a jsou čím dál víc populárnější,“ potvrdil rostoucí zájem i mluvčí společnosti Sazky Václav Friedmann.
„Oproti roku 2012 vzrostl zájem o ně dvojnásobně. Teď jsou to speciální vánoční losy, kde jsou například jmenovky, které můžete dát na dárek a zároveň je setřít.“
Na prodejních pultech jsou k dostání losy od desetikoruny až po několik set korun. Platí, že čím dražší los si zákazník koupí, tím může být výhra vyšší. Společnosti každoročně vyplácejí i několikamilionové výhry.
„Ročně vyplatíme několik desítek výher za hranicí milionů korun. Ta nejvyšší výhra, kterou jsme zaznamenali, činila 12 milionů korun a padla na losu, který stojí dvě stě korun,“ řekl mluvčí společnosti Fortuna Petr Šrain.
Podle statistik je navíc šance na výhru u stíracího losu větší než třeba u loterie. Podle prodejců vyhrává dokonce každý pátý zákazník.
Nejčastějšími zákazníky jsou ženy
Statistiky dokazují, že nejvíc se stíráním políček baví ženy - a to až v 80 procentech. Společnosti proto nesázejí jen na cenu, ale také na sám vzhled tiketů.
„Máme zjištěné, že kromě ceny hraje roli i grafika, obecně názvy těch losů,“ vysvětlil vedoucí komunikace společnosti Tipsport Lubomír Ježek.
„Právě při grafických návrzích spolupracujeme i s psychology. Stírací losy jsou takzvaným impulzním nákupem a ten vás musí zaujmout - i třeba když tam nejdete za tím účelem.“
Na kartičkách jsou proto nejčastěji prvky diamantů, třpytek, zlata nebo šperků. Žádný ze zakoupených losů není vyloženě český. Sázkové firmy si je totiž nechávají tisknout v zahraničí.