Projekt MeoHub chce pomoci malým a středním českým firmám uspět v USA
Úspěch v podnikání je výsledkem nápaditosti, tvrdé práce, píle, ale i odvahy a trochy štěstí. Uspět na trzích v zahraničí, to vyžaduje často ještě mnohem složitější alchymii a dvojnásob to platí o Spojených státech. Právě tam se teď rozjíždí speciální projekt MeoHub, který by měl pomoci prorazit středně velkým českým firmám. Stojí za ním firma Meopta, která působí v České republice i ve Spojených státech.
V americkém sídle společnosti Meopta je rušno. Firma s českými kořeny a americkými vlastníky, která vyrábí a dodává optické systémy do celého světa, se chystá na nové nájemníky.
Pět českých firem tady na Long Islandu v rámci projektu MeoHub má nově k dispozici veškeré zázemí i know-how, které by jim mělo pomoci prorazit na americkém trhu.
Průniku českých firem na americký trh chce tamní rodinná společnost s kořeny v ČR, informuje zpravodajka ČRo v USA Lenka Kabrhelová
Jak vysvětluje Gerald Rausnitz, autor projektu a jeden z majitelů společnosti Meopta, firmy nemusejí za nájem ani pomoc a servis nic platit, jeho společnost v nich na oplátku drží dvacetiprocentní podíl. Všichni tak mají zájem na tom, aby projekt uspěl.
Jak Gerald prozrazuje, kromě podnikatelského zájmu je za vznikem pokusné "byznys laboratoře" i ryze osobní pohnutka - rodina Rausnitzů pochází z někdejšího Československa, odkud prchla hned dvakrát - před válkou a pak před komunismem - a teď chce vlasti svých předků pomyslně něčím přispět.
Český vývoz do USA roste dvojnásobným tempem. Letos by mohl překonat hranici 100 miliard
Číst článek
„Je to v mnohém směru inspirativní,“ soudí český vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek, který při své návštěvě New Yorku projekt odstartoval.
„Věřím, že zkušenosti se přenesou i díky tomu, že Meopta sídlí v České republice. Takže pomůže spojit právě to, co nám někdy ještě chybí, a to spojit výzkum a praxi,“ dodává vicepremiér Bělobrádek.
Za unikátní označuje projekt i Karel Havlíček z Asociace malých podniků a živnostníků. Na první pohled možná skromný podnik podle něj může mít velký efekt.
„Je to příklad pro ostatní. Měli bychom tím možná i naznačit ostatním, že by se neměli Ameriky bát. Ameriky je hrozně důležitý trh. Je to velký trh, kde se dá realizovat krásná přidaná hodnota, což je pro malé a střední firmy to nejdůležitější,“ dodává Karel Havlíček.
Je přesvědčený o tom, že středně velké české firmy - zvlášť pak ty, které už uspěly doma - rozhodně mají ve Spojených státech co nabídnout.