Propad průmyslu se prohlubuje, klesly také tržby v obchodech

Pád českého průmyslu se v únoru dále prohloubil. Podle údajů statistického úřadu klesla průmyslová výroba meziročně o více než 23 procenta. Podniky v únoru stále propouštěly - průměrný evidenční počet zaměstnanců v podnicích s 50 a více zaměstnanci se meziročně snížil o 7 procent. Obavy z budoucnosti a chladná zima pak odradily Čechy od nákupů. Maloobchodní tržby v únoru meziročně klesly skoro o 8 procent. To je víc, než ekonomové očekávali.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koruny, česká měna | Foto: Jan Rosenauer

Pavel Mertlík z Raiffaisenbank si ale myslí, že pád výroby už dosáhl svého dna a průmysl se začíná stabilizovat. Usuzuje tak ze srovnání meziměsíčních sezónně upravených údajů.

"Tam byly největší propady v říjnu a listopadu, kdy to bylo kolem devíti procent, a tento měsíc už bylo to číslo prakticky na nule. Svědčí to o tom, že ta křivka poklesu úrovně průmyslové výroby, která prudce klesala na podzim, v prosinci a lednu se ta strmost snižovala, tak už se prakticky zastavila."

"Čili domnívám se, že už jsme se dostali na pomyslné dno. To neznamená, že ekonomika je z nejhoršího venku, a podniky budou muset žít v situaci, kdy jejich objem produkce je i o desítky procent nižší, než byly v minulosti zvyklé," řekl Radiožurnálu Mertlík.

Ve všech 27 zemích Evropské unie byla v lednu podle evropského statistického úřadu průmyslová výroba nižší o 16 procent.

V obchodech Češi v únoru utráceli výrazně méně než loni. Maloobchodní tržby meziročně klesly o 7,9 procenta. Nejvíc klesly tržby za prodej a opravy aut, pohonné hmoty a také potřeby pro domácnost. Podle analytika ČSOB Petra Dufka je číslo nepříjemným překvapením.

"Ukazuje se, že recese doléhá na obchod daleko více než doposud, je vidět, že spotřebitelé se snaží šetřit a myslí na zadní kolečka. Myslím si, že ani v dalších měsících se nedočkáme obratu k lepšímu - dá se předpokládat, že lidé budou dále více šetřit a omezovat svoje běžné výdaje," předvídá Dufek.

Podle ekonomů je ale možné, že velikonoční svátky a zvýšený zájem o auta dočasně vytáhnou v dalších měsících maloobchodní tržby z červených čísel.

Jitka Hanžlová, Marika Táborská, Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme