Prosadit se na čínském trhu bude stále obtížné, říká vedoucí výzkumu NSBO China

Čínský trh se spotřebním zbožím čeká robustní růst. Do konce dekády by se měl například podle konzultantů z McKinsey zdvojnásobit na 4,8 bilionů dolarů. A to by znamenalo, že se čínský spotřebitel zařadí za amerického na pozici světové dvojky. Prosadit se na čínském trhu bude i přesto stejně obtížné, jako to bylo doposud, řekla Romanu Chlupatému během Čínského investičního fóra vedoucí výzkumu v NSBO China Miranda Carr.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní zácpy se obyvatelé Pekingu snaží řešit na kolech

Dopravní zácpy se obyvatelé Pekingu snaží řešit na kolech | Foto: Robert Mikoláš

Stále častěji se mluví o tom, že mnohé velké rozvíjející se trhy čeká explozivní růst trhu se spotřebním zbožím. Do jaké míry se to podle vás týká i Číny?

„Myslím si, že se teď od čínských spotřebitelů čeká skutečně hodně. A to jak ze strany samotné čínské vlády, tak i ze strany globálních trhů. Ať už to jsou Američané a nebo Evropané, všichni chtějí Číňanům prodávat čím dál tím víc. Ale přesvědčit Číňany, aby utráceli, není tak jednoduché. Za poslední rok se zvýšily investice do realit a do bydlení, lidé utrácejí za nábytek a tak dále, což berou jako formu investice. Jinak ale utrácejí více zejména za potraviny a další základní potřeby, které kvůli inflaci zdražily. Co se týče výdajů na zábavu, jako je rekreace, sport a tak dále, tak tam dochází k relativnímu poklesu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor Romana Chlupatého s vedoucí výzkumu v NSBO China Mirandou Carr.

Poslední čísla naznačila, že inflace v Číně klesá. Změní to ten vámi popsaný trend?

„Dá se čekat, že se to v příštích několika letech změní. S tím, jak platy porostou a inflace zpomalí lidé zřejmě budou utrácet víc za zábavu a nebo obecněji za věci, které nepatří mezi základní potřeby. Ale doteď tolik diskutovaný spotřebitelský boom nebyl na pořadu dne.“

Nakolik bude vzývanou spotřebitelskou revoluci v Číně i napříště komplikovat nedostatek sociálních jistot, tedy zdravotního pojištění, systému penzí a tak dále?

„Myslím si, že to je velký problém. Zejména, pokud je inflace vysoká. A nebo pokud se čeká, že bude vysoká. Proto je zapotřebí zapracovat na tom, aby lidé nečekali, že ceny i nadále rychle porostou. Pokud totiž každý rok utrácíte o 10 procent více za jídlo, čekáte, že je stejných 10 procent třeba dávat stranou na školu, lékaře a tak dále. Přitom na spořících účtech dostane v Číně jen tříprocentní úrok. A to znamená, že musíte čím dál tím víc spořit. Pokud se ale podaří lidi přesvědčit, že ceny už tak moc neporostou, nebudou mít pocit, že musí tolik ukládat na horší časy. Právě toto je podle mě jedna oblast, s pomocí které můžete povzbudit utrácení. Jen tím, že zkrotíte inflaci.“

Do jaké míry teď ochotu čínských spotřebitelů utrácet ovlivňuje i krize ekonomik Západu?

„Nemyslím si, že to, co se děje ve světě, má až tak velký vliv. V této souvislosti je zajímavé srovnat třeba Peking a Hongkong. Hongkong je mnohem světovější a proto se tam lidé bojí možného chaosu a toho, zda by se s ním dokázala Čína vypořádat. V Pekingu je nálada mnohem lepší. Lidé se mnohem více soustředí na to, co se děje doma. Mluví se o cenách potravin a nebo bydlení. Ne o tom, jestli Evropa a nebo Amerika propadnou do recese.“

A jsme zpět u inflace, kterou se podle posledních čísel daří krotit. Řekněme tedy, že ceny neporostou tak rychle a platy se zvýší. Které oblasti maloobchodu z toho budou profitovat?

„Myslím si, že v první fázi můžeme být svědky jistého oživení poptávky po automobilech. Tento sektor totiž výrazně ovlivnily dotace. Teď ale jejich účinek pominul a vše se ve stále větší míře řídí tržními principy. Stejně tak by mohly růst útraty za cestování a další aktivity spojené se zábavou a volným časem. No zvýšil by se i zájem o určité druhy spotřebního zboží. Zároveň si ale myslím, že lidé budou více utrácet za reality, nábytek a další věci, které z jejich pohledu mají trvalou hodnotu; které považují za dlouhodobé investice,“ říká vedoucí výzkumu v NSBO China Miranda Carr.

Roman Chlupatý, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme