Protijaponské nálady v Číně neutichají. Bojkot postihl i automobilku Toyota

Číňané dál bojkotují japonské zboží, doplácí na to i Toyota. Nic na tom nemění ani skutečnost, že Toyota je v současnosti největší automobilkou světa a její značka je vnímána jako vůbec nejhodnotnější. Napětí mezi Tokiem a Pekingem vyvolal spor o ostrovy ve Východočínském moři, které spravují Japonci, nárok si ale na ně činí i Čína.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Toyota (ilustrační foto) | Foto: Toyota

Ztráty japonských výrobců aut v Číně jsou velké. Jen zájem o vozy značky Toyota klesl v září ve srovnání se srpnem, kdy automobilka prodala více než 75 tisíc vozů, o polovinu. A nižší prodej hlásí i další japonští výrobci, Nissan a Honda.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vlivu čínsko-japonských sporů na japonskou ekonomiku mluvil na Radiožurnálu Robert Mikoláš

Ze zveřejněných čísel vyplývá, že na tomto bojkotu vydělaly západní automobilky, například Audi zvýšila prodej o 20 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, a BMW dokonce o 55 procent.

Japonská Toyota tak zřejmě nesplní stanovený cíl pro letošní rok, kdy chtěla v Číně prodat milion aut.

Japonsko a Čína se potřebují

Příčinou protijaponských protestů v Číně byla snaha Tokia odkoupit od soukromého vlastníka ostrovy Senkaku, které Japonsko znovu spravuje od začátku 70. let 20. století.

Do sporu se vložil i Mezinárodní měnový fond, podle kterého si světová ekonomika zasažená hospodářskou krizí nemůže dovolit další eskalaci napětí mezi Čínou a Japonskem.

Čínský transparent s nápisem 'zničte Japonsko' | Foto: ČTK

Vzhledem k právě probíhající mocenské výměně v Pekingu ale bude současný stav trvat ještě nějakou dobu, i když Čína i Japonsko se navzájem potřebují.

Peking ani Tokio se nemají k tomu, aby ohledně sporných ostrovů rozhodl mezinárodní soud. I nadále tak zřejmě budeme svědky podobných projevů, jako když se nyní čínské banky stáhly z finančních akcí pořádaných v Japonsku, zcela jistě na příkaz shora.

Velké japonské pojišťovny zase oznámily, že zastavily uzavírání pojistek pokrývajících škody způsobené při demonstracích a různých násilnostech v Číně, což ve svém důsledku ohrožuje další investice v ČLR.

V současnosti přitom působí v Číně 14 tisíc japonských firem a ty, které byly při nedávných protestech poškozeny, požadují finanční náhradu ve výši 126 milionů dolarů.¨

Bojkot na evropský způsob

Podobný případ bojkotu není z Evropy znám, alespoň ne v takovém rozsahu. V některých zemích třeba docházelo k bojkotu zboží pocházejícího ze židovských osad, které se nacházejí na okupovaných palestinských územích.

K zřejmě nejznámějšímu případu z posledních let, kdy v jedné zemi odmítali zboží pocházející z druhého státu, je rusko-estonský spor před pěti roky. Rusové tehdy protestovali proti odstranění památníku sovětským vojákům v Talinu a docházelo právě i k bojkotu estonského zboží, které mizelo například i ze supermarketů.

Tehdy na to doplatil i finský výrobce mléčných produktů, společnost Valio, protože v Estonsku vyrábí jeden druh jogurtu a sýra a ty se pak dovážejí do Ruska.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme