Průmysl roste, ale stavebnictví čeká chudý rok

Průmysl roste, stavebnictví padá. Ani v listopadu se nezměnil tradiční obrázek posledních měsíců. Průmyslová produkce se zejména díky automobilovému průmyslu a výrobcům strojů a zařízení meziročně zvýšila bezmála o 16 procent. Stavební výroba naopak propadla o 0,1 procenta. Navíc se počet stavebních povolení meziročně snížil o 2,5 procenta a jejich orientační hodnota klesla o skoro 14 procent.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba | Foto: Tomáš Adamec

Podle ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka překvapila listopadová čísla, která oproti říjnovým vzrostla o necelých 16 procent.

„To je výsledek, který nečekali ani největší optimisté na trhu. Vychází to ze struktury českého hospodářství a jeho velké závislosti na zahraniční poptávce,“ vysvětluje Vejmělek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jan Vejmělek a Václav Matyáš o vyhlídkách pro české stavebnnictví na rok 2011 ve Světě o deváté.mp3

Český průmysl má podle Vejmělka mnohem vyšší podíl v ekonomice, než je tomu u ostatních vyspělých ekonomik. Specifikem českého průmyslového sektoru je automobilový průmysl a strojírenství, což jsou sektory extrémně závislé na fázi hospodářského cyklu.

„V posledních měsících překvapuje lepšími čísly německá ekonomika. Podnikové objednávky za listopad zaznamenaly růst o 5 procent, což se pozitivně projevuje i na našich číslech,“ přibližuje Vejmělek.

Podle prognostiků se „super rok“, který zažilo Německo, v letošním roce opakovat nebude. Očekává se určité zpomalení kvůli fiskální konsolidaci, která bude probíhat nejen v Německu, ale i u dalších našich významných obchodních partnerů ze zemí eurozóny, i v domácím sektoru.

„Určité ochlazení růstové dynamiky očekávat lze, zatím odhadujeme, že si průmysl za loňský rok polepšil o více než deset procent, pro letošní rok očekáváme růst jednociferný,“ předpovídá Vejmělek.

Čeští stavaři zapláčí

V listopadu se dařilo hutím, výrobcům strojů, a zejména pak výrobcům automobilů. A to přesto, že se mluvilo o tom, že je po ukončení šrotovného čeká pád. Vzhledem k očekávanému zpomalení ekonomiky a i vzhledem k tomu, že stát hodlá výrazně šetřit, se naopak nepovede dobře českým stavařům.

„Ve stavebním sektoru to vypadá na stagnaci nebo pokračující mírný pokles. Stojí za tím dva faktory: projektů financovaných z veřejných peněz bude méně, hlavně velkých infrastrukturních projektů. Nejistota na straně poptávkové strany a demografický faktor zase ovlivní rezidenční výstavbu. Prostor pro vytváření nové nabídky tu není,“ domnívá se ekonom Komerční banky Jan Vejmělek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Stalo se dnes byl ekonom Komerční Banky Miroslav Frayer

Jeho slova potvrzuje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš, který potvrzuje, že stavebnictví nečeká dobrý rok a stagnace by podle něj byla tou lepší variantou.

„Nebude to o stagnaci, ale o dalším propadu. Připravili jsme určité návrhy na řešení dopravní infrastruktury, jak nepřistupovat k zastavování staveb, protože každá konzervace, restart projektu, jsou dramatické náklady navíc,“ popisuje návrh řešení Matyáš.

Stavaři jsou o věci připraveni hovořit v rámci super koncepce ministerstva dopravy. Mají připravené návrhy, jako je účast finančních a bankovních ústavů, úvěrové podmínky, nebo financování rozložené do více let.

„Už dnes dluží stát stavebním firmám v oblasti dopravní infrastruktury více než 20 miliard korun po lhůtách splatnosti. Není jistota, že stát bude schopen splácet své závazky, musí si ale uvědomit význam fungující dopravní infrastruktury pro ekonomiky a konkurenceschopnost průmyslu,“ říká Matyáš.

Stavebnictví podle něj trpí v celé Evropě. Podle mnohých analytiků proto, že byla realitní bublina jednou z příčin krize a bude trvat ještě nějaký čas, než trh nalezne rovnováhu.

Tomáš Pavlíček, Roman Chlupatý, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme