Růst průmyslu v červenci podpořilo i odložení celozávodních dovolených na srpen

Červencový růst průmyslové výroby podpořilo zejména načasování celozávodních dovolených, které výrazně zvýšilo produkci automobilového průmyslu. Automobilky tradiční letní odstávky provedly až v srpnu. Shodují se na tom analytici, další vývoj je podle nich kvůli situaci ve světě značně nejistý.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indický automobilový průmysl v posledních měsících zažívá rozsáhlé propouštění zaměstnanců v důsledku propadu prodeje aut a motocyklů

Indický automobilový průmysl v posledních měsících zažívá rozsáhlé propouštění zaměstnanců v důsledku propadu prodeje aut a motocyklů | Foto: Adnan Abidi | Zdroj: Reuters

Průmyslová výroba v červenci meziročně rostla o 5,6 procenta po červnovém poklesu o šest procent. Po očištění o počet pracovních dní byla průmyslová produkce meziročně vyšší o 0,1 procenta.

„Vedle toho, že letošní červenec měl o dva pracovní dny navíc proti loňskému, skok v meziročním růstu podpořilo i odlišné načasování dovolených v některých velkých podnicích. Posun celozávodních dovolených ovlivnil tradičně zejména výrobu aut, která se po červnovém výpadku vrátila k růstu, a to hned více než dvacetiprocentnímu,“ uvedl analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

Prodej osobních aut byl v červenci rekordní. Nejprodávanější jsou Škoda Octavia a Fabia

Číst článek

Analytik Raiffeisenbank Luboš Růžička upozornil na to, že po červnovém plošném poklesu průmyslu napříč odvětvími rostla v červenci produkce nejen motorových vozidel, ale i výroba elektrických zařízení a farmaceutických produktů. Naopak produkce značně klesla v odvětví výroby elektřiny, plynu a páry. Již třetí měsíc v řadě byl zaznamenán pokles produkce ve výrobě strojů a zařízení, což může podle něj indikovat nižší úroveň investiční aktivity podniků.

Podle analytika Komerční banky Michala Brožka jsou letní měsíce v každém případě zkreslené.

‚Fatální závislost‘

Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) v pátek v reakci na výsledky uvedl, že ambicí České republiky je zredukovat „fatální závislost“ na sousedních zemích. Česká ekonomika má podle něj stále solidní růstovou tendenci a dobrou základnu, i když bude evropská ekonomika stagnovat. „Je to i důsledkem toho, že se začínají projevovat dobré aktivity v oblasti vědy, výzkumu a inovací,“ uvedl Havlíček.

Analytik Generali Investments Radomír Jáč míní, že navzdory všem nejistotám a přechodným faktorům, s nimiž se průmysl v červenci potýkal, nejsou čísla o průmyslové výrobě překvapivá. Vnější prostředí podle něj není příznivé. Obchodní války a politické nejistoty v čele s nedořešeným brexitem se negativně projevují na průmyslové aktivitě v eurozóně a především pak v Německu. Dodatečnou zátěží pro výkon tuzemského průmyslu jsou také odstávky kapacit ve výrobě elektřiny, podotkl.

České automobilky za sebou mají rekordní rok. Tržby vzrostly na 1,102 bilionu korun

Číst článek

„Český průmysl neklesá, ale potvrzuje naše předpoklady, že růst průmyslové produkce bude zpomalovat. V dohledné budoucnosti nečekáme významnou změnu,“ komentoval čísla ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy Bohuslav Čížek. Dosavadní výsledky podle něj ukazují na to, že odhadovaného dvouprocentního tempa růstu za celý rok průmysl pravděpodobně nedosáhne, ochlazení bude větší. „Stále ale budeme v kladných hodnotách,“ odhadl.

Situace v tuzemském průmyslu zůstává nejistá, což naznačuje dosavadní vývoj předstihových indikátorů, které letos klesly na nejnižší hodnoty za poslední roky, doplnil analytik ING Bank Jakub Seidler. Za celý letošní rok tuzemský průmysl roste o zhruba o procento, což je nejslabší dynamika od roku 2013. Zároveň čísla přicházející od nejvýznamnějšího obchodního partnera, Německa, v tomto ohledu lepší vyhlídky nepřináší.

Další vývoj se tak podle Seidlera bude odvíjet od kondice světové ekonomiky, která zpomaluje z titulu obchodních válek, zpomalování čínské ekonomiky, problémů v automobilovém sektoru či nejistoty kolem brexitu. 

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme