Průtahy kolem EIA zpomalí výstavbu, obává se většina stavebních firem

Více než polovina stavebních firem očekává, že problém s posuzováním vlivu staveb na životní prostředí zpomalí výstavbu. Vyplývá to z průzkumu zpracovaného analytickou společností CEEC Research. Několik desítek projektů má v Česku zastaralé posudky vlivu na životní prostředí, tedy proces EIA. Jsou podle zákona z doby, kdy Česko ještě nebylo v Evropské unii. Taková hodnocení osmadvacítka neuznává a žádá nová, jinak nebude možné čerpat na stavby evropské peníze.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba jihovýchodního obchvatu Chebu

Stavba jihovýchodního obchvatu Chebu | Foto: Zdeněk Trnka

V průzkumu odpovídala stovka ředitelů domácích stavebních firem. Největší obavy mají z veřejného projednávání a možnosti aktivistů nebo jiných sdružení protahovat povolování staveb.

„České stavebnictví mezi lety 2009 až 2013 intenzivně klesalo přibližně o 30 procent. Roky 2014 a 2015 přinesly mírný růst, nicméně v prvním čtvrtletí letošního roku opět nastal propad v sektoru,“ popsal vývoj ve stavebnictví za několik uplynulých let ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O obavách stavebních firem, že novela EIA zpomalí výstavbu mluvila reportérka Jana Čermáková

„To znamená, otázkou je, jestli je to pouze jakési zaškobrtnutí sektoru, nebo naopak, jestli je to počátek nějaké dlouhodobé krize.“

Ředitelé stavebních firem nicméně podle Vacka očekávají, že letošní rok by měl být ve stavebnictví růstový, i když jen mírně.

Například společnost Skanska nebude moct kvůli zastaralým posudkům zahájit některé projekty tak, jak původně plánovala. Propouštět zaměstnance se ale kvůli tomu zatím nechystá.

„Pro nás to znamená, že některé kapacity, které jsme si vyčleňovaly na projekty, budeme mít až v dalším období,“ říká finanční ředitel Skansky Patrik Choleva.

„Z dlouhodobého hlediska asi vidíme, že peníze budou vyčerpány a snad Česká republika nepřijde o tyto finance. Ale z krátkodobého hlediska opět bude mít stavebnictví mírný pokles, který bude dohnaný, ale bude to zase takové nekonzistentní. Což nám dělá problém s našimi zaměstnanci, zdali je máme nebo nemáme nachystané,“ dodává Choleva.

Podobné problémy připouštějí i další stavební společnosti - třeba Metrostav.

MŽP připraví zákon, který umožní stavět 11 dopravních staveb bez opakovaní EIA

Číst článek

„Že se stavby zpozdí – ano, to je pravda. Protože stavby, které budou muset mít zopakovanou EIA, mohou mít zpoždění od šesti měsíců po dva roky - záleží stavbu od stavby,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

„Ale není to tak, že by nebylo co stavět, nebo že by stavebnictví čekala nějaká recese. Určitě ne z důvodu inženýrského stavebnictví nebo dopravního stavebnictví.“

Vláda chce proto pro 11 klíčových staveb přijmout speciální novelu zákona tak, aby se u nich nemusel opakovat celý posudek. Patří mezi ně například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova nebo dálniční obchvat Českých Budějovic.

Jana Čermáková, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme