Průzkum: Američané nechtějí před Vánocemi příliš utrácet
Američané mají letos před Vánoci hluboko do kapsy. Svědčí o tom už teď průběžné výsledky o předvánočním prodeji, který kvůli ekonomickým potížím v porovnání s předchozím rokem výrazně klesl. Je ale jeden obchodní řetězec, kterému současné problémy podle všeho pomáhají.
Jen ve Spojených státech provozuje diskontní řetězec Wal-Mart 34 tisíc prodejen, další má v Mexiku, Kanadě, Británii a Japonsku. Je největším soukromým zaměstnavatelem na světě a loni měla obrat asi čtvrt bilionu dolarů.
Wal-Mart často čelí kritice, že zachází špatně se zaměstnanci a prodává zboží, které je levné, ale tomu také odpovídá jeho nižší kvalita. Jenže zatímco drtivá většina ostatních amerických prodejců zaznamenává menší zájem zákazníků, Wal-Mart si letos nemůže stěžovat.
Ukazuje to mimo jiné průzkum specializované agentury America´s Research Group: jestliže loni zavítala do Wal-Martu před svátky třetina Američanů, letos je to bezmála polovina.
Laciné zboží je pochopitelně hlavním magnetem, potvrzuje zákazník Robby. Proto si do Wal-Martu našel cestu i odhadem čtyřicetiletý Steve. Doufá, že tady nakoupí víc a utratí méně. Stejně jako jeho kamarád Scott. Ten je navíc nezaměstnaný, takže váží každý dolar.
A co se kvality zboží týče, není to prý tak zlé, jak se říká. Myslí si to aspoň afroameričanka Livie, podle které nabízí Wal-Mart za rozumnou cenu rozumnou kvalitu.
Definitivní výsledky předvánočních prodejů ve Spojených státech se dozvíme až v příštích dnech a týdnech. Už teď je podle všech průzkumů jasné, že Američané nechtějí příliš utrácet.
Wal-Mart a obchody zaměřující se právě na takové zákazníky, na tom ale podle všeho vydělají.