První měsíc s EET: 80 milionů účtenek a 2000 stížností. Tolerance končí, varují úřady

UVNITŘ VIDEO A ROZHOVOR. Přes elektronickou evidenci tržeb (EET) prošlo během prvního měsíce fungování více než 80 milionů účtenek. Někteří podnikatelé si ale systém stále nepořídili, ačkoliv jim to nařizuje zákon. Za jeho porušení restauratérům a hoteliérům hrozí až půlmilionová pokuta. Generální finanční ředitelství dosud obdrželo zhruba dva tisíce stížností.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektronická evidence tržeb (EET) (ilustrační foto)

Elektronická evidence tržeb (EET) (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Profimedia

Vzhledem k počtu účtenek odeslaných přes EET jde podle šéfa finančního ředitelství Martina Janečka o zanedbatelné číslo. Kontroly navíc finanční ředitelství posílá jen na vybrané subjekty.

„To, že nám někdo pošle nějakou nevydanou účtenku nebo označí případ, kdy tato účtenka nebyla vydána, neznamená, že tam někdo okamžitě jde na kontrolu,“ vysvětluje Janeček.

„Systém je nastavený tak, že se analyticky vyhodnocuje. Pokud víme, že jsme třeba provoz sami kontrolovali a bylo tam vše bez problémů, tak to vyhodnotíme tak, že tam není důvod jakoukoliv kontrolu provádět.“

Ministerstvo financí dříve slíbilo, že ze začátku bude finanční správa shovívavější a za případné nesrovnalosti v prvních týdnech fungování EET nebude tvrdě trestat. Teď ale tolerance úředníků podle Janečka skončí.

„Ještě v průběhu ledna, když budou u podnikatelů, kteří si pokladny pořídili, prováděny kontroly, a zjistíme nějaký problém, že na účtence například chybí nějaká náležitost, budeme to vést k tomu, aby se vady odstranily. Nicméně pokud si někdo pokladnu nepořídil nebo neposílá účtenky do systému, tam se žádná laskavost očekávat nedá,“ uvádí.

Někteří provozovatelé si stále stěžují, že systém zpomaluje jejich práci - zvláště u provozoven, kde musí nárazově obsloužit velké množství hostů, například v hudebních klubech, tvrdí to ředitel Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Asociace hotelů a restaurací ale takové problémy u svých členů nezaznamenala. „Nemáme žádné podobné informace. Jediný problém, který jsme zaznamenali podle našich kolegů, je to, že se některé účtenky nebo účty duplikují, ale to je podle nás věc, která se dá časem vyřešit,“ říká prezident asociace Václav Stárek.

Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme