První svezení: Škoda Kodiaq – velký a klidný medvěd

Nepůsobí těžkopádně a uvnitř je ohromně prostorný. Je dobře ovladatelný a působí spolehlivě, není to žádný utahaný medvěd ani roztěkaná dravá šelma. Takové jsou první dojmy z Kodiaqu, nové sedmimístné škodovky. Mladoboleslavská automobilka ji motoristickým novinářům představila na klikatých španělských stezkách středomořského ostrova Mallorca.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Kodiaq na Mallorce | Foto: Matěj Skalický

První ostrá doleva, těsně před malou kamennou zídkou. Za ní je už jen sráz a útes, o který se rozbíjí neklidné moře. Na kobaltově zbarveném asfaltu je spadané jehličí a k tomu trošku „nasmrkáno“, včera tu pořádně pršelo. Teď je na Mallorce něco kolem 15 stupňů, polozataženo. Čerstvý vánek v předpovědi mi přijde spíš jako ostrý středozemní vichr, s půldruhé tuny těžkým autem ale vůbec necloumá. Bohužel také hutné šedé mraky drží jako přibité.

Tady v horách sedím na spolujezdci, čeká mě až cesta skrz naskrz poli a vesničkami dole v údolí. Tu ostrou vracečku před námi má na starosti Luděk Vokáč z Lidových novin, máme vypnutou stabilizaci a adaptivní podvozek nastavený na režim Sport. Pod kapotou nejsilnější benzinový dvoulitr o výkonu 132 kW a točákem 320 Nm. Je to vrcholná verze, takže čtyřkolka.

Luděk vykrouží půlměsíc a odsekne, že napřímo to nešlo, volant se s ním pere. Cítíme, jak se o třicet čísel svezl v šikaně předek mimo stopu, ale auto se nijak zásadně nezhouplo. Jen chudák zážehová jednotka zalapala po dechu, kabina je naprosto skvěle odhlučněná, ale byl to trošku chraplák. Co kolegové říkali, benzinová čtrnáctistovka má mnohem lepší zvukový projev.

Přehrát

00:00 / 00:00

Někdy horská úbočí, tu a tam vesnička. Na Mallorce testoval novou Škodu Kodiaq reportér Matěj Skalický

Testem bude Česko

Dolů, průsmyky pohoří Sierra de Tramuntana, kloužeme zlehka, míjíme klášter v městečku Valldemossa a zkoušíme, co Kodiaq umí. Vepředu má zavěšení MacPherson, vzadu víceprvek. Auto je osazené sedmistupňovou robotickou převodovkou DSG s možností manuálního řazení Tiptronic. Slabší čtrnáctistovka má šestistupňový automat, s manuálem o šesti kvaltech jsou k dispozici modely 1.4 TSI/92 kW a 1.4 TSI/ 110 kW 4x4.

Škoda Kodiaq na Mallorce | Foto: Matěj Skalický

Všímáme si, že ačkoli je podvozek měkký, tak ani při komfortním režimu si nepřijdeme jako na pramici vedle trajektu. Jeden z kolegů rád srovnává svezení v Superbu na režim komfort s mořskou nemocí. Nerovnosti Kodiaq nežehlí, ale jako by si jich nevšímal. Podvozek je zároveň výborně odhlučněný. Pravda je, že při neočekávaném přejezdu hlubšího výtluku auto tu a tam na chvíli ztvrdne, jako by jeden z tlumičů vypověděl službu. Nezjistili jsme jasnou příčinu, ale snad nebude mít šasi tendenci nepříjemně se rozkmitat, zvlášť na D1.

Česko bude velkou zatěžkávací zkouškou, Kodiaq bude muset zvládnout cestu z Prahy do hor, a naopak. V klidu, bez zbytečných manýrů. „Co se týče řidičských zážitků, tak ty tady moc nehledejme. Je to rozvláčnější auto, které má za úkol řidiče co nejpohodlněji dopravit z místa A do místa B. Hodně podobný je svým zaměřením Volkswagen Tiguan,“ říká Luděk Vokáč. To už za volantem sedím já, slunce se konečně prodralo z podruží šedých oblak a na rychlostní silnici směr hlavní město Palma se snažím snížit spotřebu, kterou Luděk vytáhl přes 12,5 litru na 100 kilometrů. Za následujících 40 kilometrů se mi to podaří asi jen o litr a půl. Mezitím se ptám, jestli to není až moc velká jobovka, že by Škoda mohla na trhu jít proti své vlastní stáji.

Škoda Kodiaq na Mallorce | Foto: Matěj Skalický

„Tiguan není momentálně dostupný v sedmimístné verzi. Těch konkurentů je opravdu celá řada. Bude to především větší Kia Sorento, pak jsou populární vozy typu Nissan X-Trail nebo Qashqai. Ten je něco menší než Kodiaq.“ Na délku víc než o 30 centimetrů. Kodiaq měří 4,7 metru, ale jak říká Luděk: „V Superbu se podíváš do zpětného zrcátka a máš za sebou nekonečně dlouhé auto, tady je to v pohodě.“

Diesel sedí perfektně

Na odpoledne měníme stříbrného benziňáka za jediný diesel s manuální převodovkou: dvoulitrové TDI o výkonu 110 kW a pohonem všech čtyř kol. Nejsilnější naftový agregát má výkon 140 kW a maximální točivý moment 400 Nm. V našem autě je o 60 Nm menší. Ale shodujeme se, že těžší, klidnější a zhruba stejně hlučný diesel sedí ke Kodiaqu perfektně.

Škoda Kodiaq na Mallorce | Foto: Matěj Skalický

Auto plyne španělským venkovem na jihovýchodě ostrova tak nějak mnohem harmoničtěji, nenásilně. Hnědý Kodiaq splývá s okolní přírodou nejlépe. Ostře řezané linie jsou odvážné, ale tím, jak navazují na novodobý designový jazyk škodovky vlastně ničím nevybočují. Španělé by souhlasili, mají siestu a pozornost věnují spíš kávě a novinám. Designér Jozef Kabaň ovšem odvedl skvělou práci, auto je povedené a působí velmi vyváženě. Mimochodem, přijde mi, že klínovité světlomety jsou model od modelu užší, našel jsem ovšem zalíbení v jejich krystalické mozaice.

Řazení je přesné, krátké, spojka nemá nekonečně dlouhou dráhu a Luděk poznamenává, že to bude zřejmě vyšším posezem. Výhled je kvůli vyšší světle výšce (194 milimetrů) skvělý do všech stran, jen přes spodní část jinak tenkého A sloupku, kde jsou navíc upevněná mohutná zpětná zrcátka, mám v úzkých uličkách městečka Algaida strach o blatníky. Zbytečně, Kodiaq působí mohutně, ale ve skutečnosti je ani ne o dva centimetry širší než tolikrát zmiňovaný Superb, bez zrcátek má na šířku 1882 milimetrů. Ani na parkovištích se nemusíte bát, novinkou jsou výsuvné chrániče hran dveří (viz galerie), které už zavedli například u Fordu.

Škoda Kodiaq na Mallorce | Foto: Matěj Skalický

Vnitřní prostor je ale skutečně obrovský. Na otestování prostornosti interiéru jsem si přizval dvoumetrového kolegu z pořadu Meziplyn Honzu Koubka a pak také šéfredaktora serveru Auto-mania.cz Pavla Srpa. Já si sedl na příplatkovou třetí řadu sedadel, Pavel na zadní posuvnou lavici, Honza se usadil na místo řidiče. Všichni jsme se vešli bez problémů.

Pravda je, že nejzadnější sedadla jsou spíš nouzová a větší člověk bude mít při delší cestě otlačená kolena. No a kdyby mělo testovací auto panoramatickou střechu, Honza by vpředu asi dřel hlavou o strop. I tak je Kodiaq uvnitř skutečný gigant, i se sedmi sedadly se do jeho kufru vejde stále 270 litrů, když jsou složená tak 680 litrů a bez třetí řady naložíte ve třídě rekordních 720 litrů zavazadel.

Škoda Kodiaq na Mallorce | Foto: Matěj Skalický

Interiér povýšili designéři na vyšší úroveň. Vertikálně orientované výdechy klimatizace palubní desku opticky natahují, konzervativní styl je zachován, ale přece jen tu najdeme víc rozvlněných linek než u předchozích škodovek. Multimediální osmipalcový systém, celý ve skleněném designu, je vždy online. Může za to systém Škoda Connect, který obsahuje třeba nouzové volání v případě nehody nebo nutné zastávky v servisu (viz galerie), to jsou funkce se čtrnáctiletou garancí zcela zdarma, a pak třeba vzdálené ovládání vozu, mapové podklady, Google Street View nebo oznámení o nejvýhodnějších cenách čerpacích stanic v blízkém okolí. To jsou služby na rok zdarma, pak je nutné za jejich používání platit.

Vyzkoušeli jsme, svezli jsme se. Najeli jsme přes dvě stovky kilometrů, prozkoumali jsme všechny tři řady sedadel i kufr, našli jsme typickou škrabku na led tam, kde má být. A shodli jsme se, že Škoda Kodiaq má dobře nakročeno zapadnout do portfolia mladoboleslavské automobilky a stát se úspěšným zástupcem výrobce v rozvíjejícím se segmentu SUV. Rozhodnou první kilometry v Česku a bližší srovnání s konkurencí. Kodiaq začíná pod hranici 700 tisíc korun, stejně jako třeba Hyundai Santa Fe. Ale pro oněch 1000 prvních zákazníků, kteří si už Kodiaq jen na základě fotek objednali, mám dobrou zprávu: špatně jste neudělali.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru