RegioJet je za pololetí poprvé v zisku, Leo Express snížil ztrátu

Soukromí dopravci na české železnici za první pololetí letošního roku hlásí lepší hospodářské výsledky. Leo Expressu i RegioJetu se především podařilo nalákat více cestujících.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční společnost Regiojet dnes zahajuje pravidelný provoz svých vlaků

Železniční společnost Regiojet dnes zahajuje pravidelný provoz svých vlaků | Foto: Filip Jandourek

RegioJet ze skupiny Student Agency se letos dostal poprvé do zisku. Za první pololetí vydělal 7,5 milionu korun a měl téměř o třetinu více cestujících než ve stejném období loni.

Konkurenční společnost Leo Express rovněž zlepšila hospodaření, přesto zůstává ve ztrátě. Konkrétně je v minusu 38 milionů korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Soukromí železniční dopravci zlepšili v prvním pololetí hospodaření. Podrobnosti od Zuzany Petráňové

Loni ve stejném období firma zaznamenala ztrátu 64 milionů korun. Ztráty umazala mim jiné díky nárůstu cestujících, podobně jako u RegioJetu.

„V prvním pololetí letošního roku jsme přepravili o 25 procent více cestujících a rostou nám také tržby a současně i provozní výsledek hospodaření, který se meziročně dokonce ztrojnásobil,“ říká mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Obě společnosti v současné době vedou spory s Českými drahami (ČD). Před čtyřmi lety začal antimonopolní úřad vyšetřovat, jestli měly ČD právo po příchodu konkurence až o polovinu snížit ceny na trase Praha - Ostrava.

Leo Express | Foto: Vojtěch Man

Leo Express žaluje státní podnik o necelou půlmiliardu korun za ušlý zisk, což je částka, kterou by si společnost údajně vydělala, pokud by dominantní České dráhy nešly s cenami pod úroveň svých nákladů. Podobnou žalobu podala také společnost RegioJet a ušlý zisk vyčíslila na více než 700 milionů korun.

„Je to nezákonné jednání, protože České dráhy byly v té době na této trati monopolista. Druhá věc je ta, že České dráhy v té době pobíraly dotace, a ve chvíli, kdy provozujete ztrátové dotované spoje, nemůžete, navíc jako dominantní hráč na trhu, snížit ceny na podnákladovou úroveň, a tím de facto poškozovat veškerou další konkurenci, které na trase jezdí bez jakýchkoliv dotací,“ vysvětluje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy se ke sporu se zatím nechtějí vyjadřovat, protože soudní řízení ještě neskončilo. „K této problematice můžeme pouze zopakovat naše stanovisko z minulosti, tedy že jsme přesvědčeni, že naše společnost postupovala na trhu v souladu s platnými zákony,“ uvedla mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Ani výsledky hospodaření nechce firma komentovat, zveřejní je až příští pondělí.

ČRo, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme