Regionální vlakové spoje by příští rok měly jezdit bez problémů. Peníze na ně jsou

Ministerstva dopravy a financí se shodla na dotaci 2 miliardy 600 milionů korun krajům na financování regionální železnice v příštím roce. Měly by tak odpadnout spory, které byly loni.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Regionova a starý motorový vůz

Regionova a starý motorový vůz | Foto: Karel Chlumec

Zatím jde o předběžnou dohodu mezi ministry dopravy a financí, které musí ještě posvětit vláda. Dvě miliardy 600 milionů je plná dotace ze státního rozpočtu. Loni ji na letošní rok resort financí odmítal vyplatit.

Kraje pak hrozily, že se budou bránit u soudu. Nakonec ale ministr dopravy našel kompromisní řešení, které spočívalo v rozdělení financování na více subjektů. Kraje přidaly peníze, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty ušetřily a státní rozpočet nakonec našel aspoň 300 milionů korun.

Na pravidelné roční dotaci krajům se dohodla vláda premiéra Fischera s regiony v roce 2009, podepsaly o tom memorandum, které krajům po dobu deseti let zaručuje 2,6 miliardy korun.

Podle ministra financí Miroslava Kalouska ale není tato dohoda právně závazná, proto ji odmítl loni dodržet. Ročně kraje za objednávku vlaků zaplatí zhruba něco přes osm miliard korun. Příspěvek slouží k dorovnání prokazatelné ztráty z provozování osobní dopravy, protože jízdné pokryje jen část nákladů.

Většina dotací na železniční dopravu směřuje Českým drahám. Ztrátu z regionální dopravy zpravidla dopravcům hradí kraje, dálkovou železniční dopravu spolufinancuje z rozpočtu ministerstvo dopravy.

Osobní železniční doprava v Česku stojí zhruba 18 miliard korun. Dvě třetiny této sumy představují dotace od státu a krajů, zbývající třetinu, kolem šesti miliard korun musí dráhy vydělat.

V poslední době se jejich příjmy zvyšují, loni to bylo o 216 milionů korun více než v roce 2010, podobně to zatím vychází i letos, je to hlavně díky růstu počtu cestujících, ten se zvýšil o tři miliony.

Jedinou tratí v Česku, která nepotřebuje dotace, a nedostává je, protože je výdělečná, je trať mezi Prahou a Ostravou. Proto na ní vedle Českých drah jezdí i soukromé společnost Regiojet a brzy přibude i LEO Express.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme