Regiony píší Evropské komisi kvůli dálnici na Vídeň
Devět evropských regionů - tři české, čtyři polské a dva rakouské - tlačí na rychlejší stavbu dálnice z Brna do Vídně. Proti průtahům protestují ve společné deklaraci, kterou včera jejich zástupci podepsali v Bruselu.
Plánovaná dálnice má spojit Brno a Vídeň s polským Gdaňskem. Zhruba před týdnem se ale stavba koridoru zkomplikovala. Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, ve kterém je tato trasa zanesena.
Podle Miloše Šifaldy, radního Jihomoravského kraje, vznikla deklarace z podnětu Dolního Rakouska, které se obrátilo na regiony, ležící na trase eurokoridoru, a požádalo je o podpis deklarace, aby se urychlila výstavba eurokoridoru. Deklarace je adresována Evropské komisi, je tam podepsáno i 29 poslanců.
Radní Jihomoravského kraje Miloš Šifalda o problémech provázejících výstavbu dálnice z Brna do Vídně
Proč právě Evropské komisi? "Koridor je částečně financován z evropských peněz. Občas pak chodí z Komise zprávy, že část trasy koridoru se jí nelíbí. My chceme deklarovat, že si propojení sever-jih přejeme, a to bez průtahů," vysvětlil Šifalda ve vysílání Rádia Česko. (Evropská komise dokonce odmítla financovat výstavbu R52 kvůli nedořešeným sporům o její trasu).
Přes Břeclav nebo přes Mikulov?
Spory kolem spojení Brna s Vídní se vedou hlavně kolem toho, kudy trasa povede. Buď se vytvoří rychlostní komunikace mezi Brnem a Mikulovem nebo se využije už existující dálnice z Brna do Břeclavi. Kraj prosazuje podle Ekologického právního servisu variantu přes Mikulov, a to přes kritiku stavby ze strany ombudsmana a Nejvyššího kontrolního úřadu.
Šifalda to však odmítá: "Ekologický právní servis kope za variantu přes Břeclav. Rakousko má ale zákon, že dálnice povede do Mikulova. Trasu nezmění. Takže není co řešit," tvrdí Šifalda.
Ministerstvo životní prostředí musí podle něj nyní napravit chyby, které udělalo při schvalování územního plánu, a zastupitelstvo pak znovu nechá schválit nový územní plán.