Registrace nových osobních aut rostou. Meziročně se zvýšily o téměř 17 procent
Počet registrací nových aut v Česku roste. Loni řidiči zaregistrovali přes 192 tisíc osobních vozů. To je meziroční nárůst o téměř 17 procent.
Podle Svazu dovozců automobilů krize v automobilovém průmyslu končí. K oživení došlo i na klíčových evropských trzích a to se promítá také na český trh.
V některých měsících loňského roku se mírně zvýšila spotřebitelská poptávka. Peníze proto měli někteří lidé i na nákup nových aut.
Největší zájem měli lidé o značku Škoda. Registrace nových automobilů této značky na českém trhu vzrostla o více než 30 procent. Další v pořadí jsou značky Hyundai, Ford, Peugeot, Kia, Renault a Seat.
V Česku se loni prodal i vyrobil rekordní počet nových osobních aut. Mluvil o tom Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy
Prodeje ojetých aut naopak v loňském roce klesly o pět procent. Ceny některých ojetých aut totiž nebyly pro zákazníky tak atraktivní jako dříve. Podle automobilových odborníků se proto vyplatilo spíše koupit auto nové.
V Česku ale roste podíl aut starších deseti let. Na celém trhu přesáhl 40 procent.
V letošním roce se očekává stejný, možná i příznivější vývoj pro prodejce a výrobce automobilů. Růst registrací by měl pokračovat dvojciferným tempem.
Podle ekonomů a automobilových odborníků se zlepší ekonomická situace v Česku, sníží se nezaměstnanost, možná už pod 7 procent. Vzroste také spotřebitelská poptávka. To vše se příznivě projeví v prodeji nových aut a ještě více oživí automobilový průmysl, který je klíčový pro celou českou ekonomiku.
„Nové automobily kupují individuální zákazníci i firmy. Růstová křivka zdaleka nekončí. Úspěch českého automobilového průmyslu bude minimálně ještě v letošním roce pokračovat,“ říká Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.
Výroba rostla o 6 procent
Spolu s prodejem loni rekordně vzrostla také výroba osobních vozů v Česku na více než 1,2 milionu. To je o šest procent více než v roce 2013.
„Český automobilový průmysl má jednu obrovskou výhodu. Je velmi diverzifikovaný. Vyrábí nejrůznější druhy vozů od malých po střední a vyšší střední třídu. Když je tedy nějaký segment zasažen krizí, je schopen se s tím vyrovnat,“ vysvětluje Špicar a pokračuje:
„Zároveň subdodavatelé dodávají všem světových automobilkám. Jsou-li tedy někteří světoví výrobci zasaženi krizí, české subdodavatele to tolik nezasáhne. I finální výrobci v čele se Škodou mají velmi diverzifikované portfolio. Vyváží do Indie i západní Evropy.“
„To vše přispívá k tomu, že navzdory hospodářské krizi, která Evropu, Česko nevyjímaje, postihla, to byl právě automobilový průmysl, který byl pilířem a páteří českého průmyslu,“ dodává viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.