Řetězce loni dostaly milionové pokuty. Hlavně kvůli nekvalitním potravinám

Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni obchodníkům uložila nejvyšší pokuty za poslední tři roky. Sankce musejí kvůli nevyhovující kvalitě potravinových výrobků zaplatit hlavně velké řetězce. A to až ve výši několika milionů korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Regál s potravinami

Regál s potravinami | Foto: Jana Káninská

„Státní zemědělská a potravinářská inspekce vloni ukončila celkem 1816 správních řízení, ve kterých pravomocně uložila pokuty v úhrnné výši 35 816 tisíc korun,“ potvrdil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Inspektoři loni nejvíce potrestali obchodní řetězec Tesco. Podle údajů inspekce, které zveřejnil server Aktuálně.cz, dostala společnost nejvyšší jednorázové pokuty. Jedna z nich dokonce dosáhla až 760 tisíc korun.

Hned za řetězcem Tesco je Ahold, který v Česku provozuje hypermarkety a supermarkety Albert. Inspektoři uložili společnosti hned dvě pokuty kolem 500 tisíc korun. Součet pokut těchto dvou společností se ale přibližuje k osmi milionům korun.

Postihy se ale nevyhnuly ani Kauflandu nebo Bille. Firmy musejí zaplatit zhruba 200 tisíc, Kaufland tuto částku dostal dokonce dvakrát.

Nejhlavnějším důvodem je nevyhovující kvalita některých potravin. Aktuálně.cz ale také uvádí, že inspekce často trestala obchodníky za špatné označení výrobků. Podle nich bylo v rozporu se zákonem. Inspektorům se také nelíbilo, že společnosti přebalovaly jídla s prošlým datem spotřeby.

To se ale netýká jenom velkých řetězců, podobná pochybení našli kontroloři také v menších prodejnách. Ředitel Inspekce Jakub Šebesta už dříve pro Radiožurnál uvedl, že prodejci cíleně klamou spotřebitele v mnoha případech.

„Třeba když si představíte, že u meruňkového džemu je deklarováno, že obsahuje 40 procent ovocné složky a je ho tam 16 nebo 15 procent, tak to by už asi neobstál někdo s tvrzením, že to byla nějaká technologická nekázeň nebo nějaká úchylka,“ přiblížil.

Přehled zjištěných nedostatků na konkrétních potravinách uvádí inspekce na webu Potraviny na pranýři.cz. Spotřebitel tam najde informace o falšovaných nebo nejakostních výrobcích.

Kde Češi utrácejí největší část výdajů za potraviny | Foto: ČTK

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme