Řidiči linkových autobusů si polepší. Odbory souhlasí s přeřazením do vyšší platové skupiny

Odbory souhlasí s přeřazením šoférů linkových autobusů do vyšší platové skupiny. Přeřazením ze třetí do páté skupiny si šoféři polepší o zhruba 16 korun na minimálních 87 korun za hodinu. Zároveň se zástupci zaměstnavatelů s odbory shodli na navýšení peněz za čekání na spoj a přiznání příplatku za práci ve ztíženém prostředí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus MHD Nový Jičín

Autobus MHD Nový Jičín | Foto: Michal Polášek | Zdroj: Český rozhlas

Po pondělním jednání to uvedl náměstek ministryně práce Robert Baxa. Podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je návrh základem pro kompromisní řešení problému. Odbory nedosáhly splnění všech svých požadavků.

Řidiči autobusů stále hrozí stávkou. S odbory a zaměstnavateli se na zvýšení platů nedohodli

Číst článek

V úterý by se kompromisním návrhem mělo zabývat předsednictvo dopravních odborů. Odbory původně požadovaly navýšení mezd na 130 korun na hodinu.

Po pondělním jednání ale Pomajbík připustil, že přeřazení do páté platové skupiny je nejlepší možný výsledek, kterého se v současnosti mohlo podařit dosáhnout.

Zároveň uvedl, že v blízké budoucnosti očekává navýšení peněz pro jednotlivé mzdové skupiny spolu se zvažovaným zvyšováním minimální mzdy.

Kdo hrozí stávkou?

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 tisíc řidičů, není ale úplně jasné, jaká část šoférů protesty aktivně podporuje. Podle odborů s protesty sympatizuje výrazná většina.

Zástupci zaměstnavatelů ze Svazu průmyslu a dopravy naopak uvádějí, že se protesty a hrozby stávkou týkají zejména společností, které nejsou sdruženy ve svazu. Svaz přitom jen mezi většími dopravci jezdícími alespoň se 40 autobusy zastupuje 35 firem.

Důvodem nízkých mezd je podle samotných šoférů systém výběrových řízení, ve kterém kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů.

Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.

Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní první čtvrtletí byla 26.480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení činila podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22.425 korun.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme