Říkají si postcrosseři a milují posílání pohledů, od srpna jim ale jejich koníček podraží

Z letní dovolené, tábora nebo jen z prázdnin domů poslal pohled alespoň jednou snad každý. V době moderních technologií už se ale posílání pohlednic stává spíše přežitkem. Přesto existuje skupina lidí, takzvaní postcrosseři, kteří pohledy hojně rozesílají. A to do různých koutů světa. Samozřejmě jim také pohledy ze zajímavých částí země přicházejí. Pro většinu z nich bude od prvního srpna posílání pohledů finančně náročnější. Česká pošta totiž zdraží své služby. A to znamená i známky, nejen ty vnitrostátní, ale i do zahraničí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká pošta (ilustrační foto)

Česká pošta (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Tady třeba jedna píše. Zdravím z Ruska. Jmenuji se Anastázie. Je mi 27 let. Mám ráda fotografie a ráda také trávím čas s přáteli. Mám kočku, její jméno je Lilu,“ předčítá studentka Petra zadní stranu pohledu s panoramatem Moskvy.

Postcrossing objevila před půl rokem a už rozeslala i dostala přes sto pohledů. Do posílání pohlednic po celém světě se zapojila registrací na stránce www.postcrossing.com.

„Systém vám vygeneruje úplně náhodnou adresu, napoprvé si můžete vylosovat pět adres a na ty pošlete pohledy. A zase někomu jinému se vylosuje vaše adresa,“ vysvětluje Petra princip koníčku.

Zdraží zásilky domácí i zahraničí

Od prvního srpna bude ale posílání pohledů pro postcrossery finančně náročnější. Česká pošta totiž zdraží listovní služby. A to nejen zásilky v rámci České republiky. Klasická známka už místo stávajících 10 korun bude stát 13. U zahraničních zásilek bude zdražení způsobeno i sjednocením váhových kategorií.

„Ruší se kategorie do 20 gramů a nově začíná ceník u mezinárodních listovních zásilek od 50 gramů. Tak jak je tomu u zásilek vnitrostátních,“ uvádí mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Mnoho postcrosserů je z řad studentů a hlavně ti budou nuceni posílat pohledů méně. Petra pošle v současné době okolo dvaceti pohledů. Podobný počet také obdrží. Měsíčně ji to vyjde přibližně na 400 korun.

„A ty známky mě stojí 20 korun do Evropy, 21 korun mimo Evropu,“ komentuje Petra momentální ceny známek. Po prvním srpnu bude známka do Evropy stát 25 korun. Zaslání pohledu mimo Evropu bude dražší dokonce o 9 korun, známka vyjde na rovných 30 korun.

Pošta zavádí zákaznické karty

Aby mohli zákazníci České pošty alespoň trochu ušetřit, budou si moci zařídit zákaznickou kartu. Ta se začne vydávat od poloviny července. Na zásilky do zahraničí ale zákaznická karta platit nebude.

„Se zásilkami do zahraničí je to trošku složitější, protože v celkové ceně je zakalkulována cena za přepravu do té které země a ještě odměna zahraniční poště za doručení. To znamená, že Česká pošta u zásilek do zahraničí dostává mnohem méně peněz, než zákazník zaplatí,“ vysvětluje mluvčí Selicharová.

I přes zdražení cen známek se ale Petra svého koníčku vzdát nehodlá. Už kvůli tomu, že třeba pohled z Afghánistánu nebo Nepálu jen tak někdo nemá a díky postcrossingu už její nástěnku tyto úlovky zdobí.

Zuzana Vlčková, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme