Rok od vypuknutí Dieselgate: Skandál už Volkswagen stál přes 430 miliard korun

Loni 18.září vypukl největší skandál v novodobé historii automobilového průmyslu. Německý koncern Volkswagen, kterému patří i mladoboleslavksá automobilka Škoda se přiznal, že do 11 miliónů diselových aut na celém světě namontoval software umožňující falšovat emise.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Zatímco ve Spojených státech nabídl Volkswagen majitelům dotčených vozů odškodnění a zpětný odkup, tak v Evropě svolává auta pouze k aktualizaci softwaru bez jakékoli finanční kompenzace.

V České republice se přehrání týká 164 tisíců vozidel, z nichž většina je značky Škoda. Svolávací akce, která začala letos v květnu je dobrovolná a majitelé za úpravu nic neplatí. U jedné z prvních aktualizací byl i Český rozhlas Radiožrunál.

Hesensko zažaluje automobilku Volkswagen za škody způsobené emisním skandálem

Číst článek

„Vozidlo připojíme na nabíječku, která musí mít dostatečný výkon. Poté dojde k propojení s diagnostickou jednotkou, dojde k vyhledání aktuální verze softwaru k tomu danému vozidlu a následnému nahrání,“ vysvětluje František Mikuda z autorizovaného servisu.

Přehrání trvá přibližně půl hodiny a k úpravě softwaru bylo zatím pozváno asi 32 tisíc majitelů vozidel. Do servisu jich přijela zatím jen třetina.

Na podvod, při kterém se koncern Volkswagen snažil zkreslit emisní údaje u naftových vozidel, tehdy přišla americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí.

Libor Fleishans z firmy, která se zabývá diagnostikou emisních systémů tvrdí, že k tomu automobilka používala upravený software.

Evropská komise zřejmě přehlížela problémy s měřením emisí u aut

Číst článek

„Software radikálně přepnul na nějaké úplně jiné pole a programátoři to zjistili, takže on to vlastně přiznat musel,“ říká Fleishans.

Po přiznání Volkswagenu se začaly problémy se zkreslenými emisemi objevovat i u dalších automobilek, například u italského Fiatu. Podle Fleischhanse se ale všichni vymlouvaly na ochranu komponentů v dieslovém motoru.

„Ne, že podvádí, ale že to neplní všechny značky. Každý to svádí na tzv. ochranu komponentů. Z principu je vidět, že vlastně autům vadí, když jsou v jakémkoliv jiném prostředí, než v emisní zkušebně,“ doplňuje Fleishans.

Proto se uvažuje o měření emisí v reálném provozu. Taky se poslední dobou objevují hlasy, aby Volkswagen finančně odškodnil podobně jako ve Spojených státech i majitele aut v Evropě.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme