Rok od vypuknutí Dieselgate: Skandál už Volkswagen stál přes 430 miliard korun

Loni 18.září vypukl největší skandál v novodobé historii automobilového průmyslu. Německý koncern Volkswagen, kterému patří i mladoboleslavksá automobilka Škoda se přiznal, že do 11 miliónů diselových aut na celém světě namontoval software umožňující falšovat emise.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen, logo | Foto: Reuters

Zatímco ve Spojených státech nabídl Volkswagen majitelům dotčených vozů odškodnění a zpětný odkup, tak v Evropě svolává auta pouze k aktualizaci softwaru bez jakékoli finanční kompenzace.

V České republice se přehrání týká 164 tisíců vozidel, z nichž většina je značky Škoda. Svolávací akce, která začala letos v květnu je dobrovolná a majitelé za úpravu nic neplatí. U jedné z prvních aktualizací byl i Český rozhlas Radiožrunál.

Hesensko zažaluje automobilku Volkswagen za škody způsobené emisním skandálem

Číst článek

„Vozidlo připojíme na nabíječku, která musí mít dostatečný výkon. Poté dojde k propojení s diagnostickou jednotkou, dojde k vyhledání aktuální verze softwaru k tomu danému vozidlu a následnému nahrání,“ vysvětluje František Mikuda z autorizovaného servisu.

Přehrání trvá přibližně půl hodiny a k úpravě softwaru bylo zatím pozváno asi 32 tisíc majitelů vozidel. Do servisu jich přijela zatím jen třetina.

Na podvod, při kterém se koncern Volkswagen snažil zkreslit emisní údaje u naftových vozidel, tehdy přišla americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí.

Libor Fleishans z firmy, která se zabývá diagnostikou emisních systémů tvrdí, že k tomu automobilka používala upravený software.

Evropská komise zřejmě přehlížela problémy s měřením emisí u aut

Číst článek

„Software radikálně přepnul na nějaké úplně jiné pole a programátoři to zjistili, takže on to vlastně přiznat musel,“ říká Fleishans.

Po přiznání Volkswagenu se začaly problémy se zkreslenými emisemi objevovat i u dalších automobilek, například u italského Fiatu. Podle Fleischhanse se ale všichni vymlouvaly na ochranu komponentů v dieslovém motoru.

„Ne, že podvádí, ale že to neplní všechny značky. Každý to svádí na tzv. ochranu komponentů. Z principu je vidět, že vlastně autům vadí, když jsou v jakémkoliv jiném prostředí, než v emisní zkušebně,“ doplňuje Fleishans.

Proto se uvažuje o měření emisí v reálném provozu. Taky se poslední dobou objevují hlasy, aby Volkswagen finančně odškodnil podobně jako ve Spojených státech i majitele aut v Evropě.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru