Romancov: Cesta lodí podél ruského pobřeží zatím tradiční cesty nenahradí

Led v polárních oblastech severního ledového oceánu letos rekordně odtál. Otevřela se tak lodní trasa podél severního ruského pobřeží. Ta by v budoucnu mohla nahradit trasu vedoucí skrz Suezský průplav. Je totiž o tisíce kilometrů kratší než plavby přes teplá moře. Podle odborníků to ale nebude tak jednoduché.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Home - Ropný tanker evropského námořnictva Namur v dopravním koridoru Ushant, Finistere, Francie (48°32' N -  5°16' W)

Home - Ropný tanker evropského námořnictva Namur v dopravním koridoru Ushant, Finistere, Francie (48°32' N - 5°16' W) | Foto: an Elzevir Films - Europacorp coproduction

„Již minulý rok poslalo jedno německé rejdařství své lodě z Jižní Koreje namísto tradiční cestou přes malacký průliv a poté přes Suez právě kolem ruského pobřeží a ukázalo se, že tudy lodi dorazily téměř o 14 dní dříve. Problém ovšem byl, že musely v korejském přístavu čekat měsíc na podmínky, za kterých by mohly vyplout,“ říká Michal Romancov, odborník na politickou geografii z Metropolitní univerzity Praha.

Přehrát

00:00 / 00:00

O srovnání tradičních námořních cest s cestou kolem ruských břehů mluvil na Rádiu Česko Michal Romancov, odborník na politickou geografii z Metropolitní univerzity Praha

„Zatímco tradiční cesta je přístupná 365 dní v roce, severní cesta i v tom nejlepším případě není přístupná déle než půl roku. I když roztaje led, půl roku tam bude tma. V době, kdy tam bude naprostá temnota, bude pohyb lodí velmi komplikovaný,“ pokračuje Romancov.

Vedle toho je třeba si podle Romanova uvědomit i další věci, například to, že polární moře nejsou tak dobře zmapována, jako moře teplá:

„Je také otázka, co dlouhodobé nebo permanentní zmizení ledu udělá s mořským prouděním. Je tam také proměnlivá hloubka a moře na severu jsou podstatně mělčí než moře teplá. Je to tedy i otázka navigace. Navíc i když led zmizí, nikdo nemůže vyloučit, že se tam nebudou pohybovat velké plovoucí ledovce. Na papíře to tedy vypadá velmi dobře, ve skutečnosti je s tím ale spojena celá řada komplikací.“

Zatímco přes Suez proplouvají stovky lodí týdně, severní cestou tedy podle Romancova proplují v příštích letech nanejvýš desítky lodí za celou sezónu.

Tomáš Pavlíček, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme