Roste počet lidí, kteří naletěli podvodným e-shopům v cizině

Stále více Čechů se v poslední době stává obětí praktik podvodných internetových obchodů v zahraničí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Placení účtů prostřednictvím internetu

Placení účtů prostřednictvím internetu | Foto: Comstock Images


Výhodný kurz koruny a nízké ceny hlavně elektroniky nebo značkového oblečení lákají k nákupu po internetu v cizině. Může to ale skončit podobně, jako popisuje naše posluchačka:

„Kupovala jsem si boty přes internetové stránky v Americe. Poslali mi číslo účtu, akm bych měla poslat peníze. Ty odešly, ale pak se nic nedělo.“

„Zkoušela jsem psát email, ale na ten mi nikdo neodpověděl. Když jsem zkoušela volat na telefonní číslo, které bylo uvedeno, tak tam byl záznamník a nikdo se neozval,“ doplňuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tomáš Medek o nakupování přes internet

Podobných případů podvedených zákazníků navíc přibývá.

„Podvodníci jsou velmi přesvědčiví, e-shopy vypadají důvěryhodně. Nicméně pokud spotřebitel poskytne platbu předem, často se stává, že své zboží nikdy neuvidí,“ říká právník Evropského spotřebitelského centra Jan Pithart

„Doporučujeme vždy takové osvědčené pravidlo, že pokud je cena příliš lákavá na to, aby byla pravdivá, tak obvykle pravdivá není. Právě to jsou ty případy, kdy se spotřebitel může stát obětí podvodu.“

Internetový obchod, ve kterém chcete zboží koupit, je tak vždy lepší prověřit.

„To znamená prověřit si zkušenosti, které s tím konkrétním obchodníkem mají ostatní,“ radí Pithart.

Stará dobrá dobírka

„Nejjednodušší je zadat si jméno webové stránky, telefonní číslo či email do webového vyhledavače, najít si reference, zjistit, jestli jsou zkušenosti dobré, nebo špatné,“ doporučuje právník a dodává:

„Dalšími indiciemi může být registr doménového jména, kde se dá zjistit, kdy byla konkrétní doména registrována. Často se stává, že podvodné e-shopy byly registrovány před několika dny nebo týdny a na to je potřeba dát si pozor.“

Platební karty | Foto: Comstock Images

„Je potřeba chránit svoje osobní údaje, údaje o své platební kartě,“ upozorňuje Jan Pithart z Evropského spotřebitelského centra.

Šance, že podvedení zákazníci své peníze nebo zboží někdy uvidí, je podle expertů minimální.

„V Česku se dá soudit, domáhat se nějaké pomoci přes Českou obchodní inspekci, přes policii. Trochu komplikovanější s jazykovou barierou by to bylo v rámci Evropské unie. Ale pokud je to Amerika, Asie, je to velmi komplikované, nákladné a výsledek nejistý,“ dodává odborník na internetovou bezpečnost Jiří Nápravník.

A zájemcům o nákupy na zahraničních internetových obchodech doporučuje:

„Jako nejspolehlivější bych doporučil starou dobrou dobírku, i když to může být komplikovanější a ne každý obchodník ze zahraniční je k tomu ochoten. Ale pokud je ochoten vám poslat zboží a teprve při jeho převzetí, že zaplatíte, tak už to ej známka jeho solidnosti.“

Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme