Ruské zboží mizí z českých e-shopů. Obchodníci škrtli z nabídky potraviny, kosmetiku i hudební nástroje

Ruské zboží zákazník v českých internetových obchodech prakticky nenajde. E-shopy tak vyjadřují solidaritu vůči Ukrajině, která už dva týdny čelí ruským útokům. K vylistování ruského zboží vyzvala internetové obchody Asociace pro elektronickou komerci. K online obchodům se ale přidaly i některé kamenné - třeba potravinové řetězce.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nakupování, e-shop, ilustrační foto

Solidaritu Ukrajině projevují i české e-shopy (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Obchodníci ze své nabídky vyřadili širokou škálu zboží. Od hudebních nástrojů, přes potraviny, alkohol, elektroniku, IT příslušenství až po kosmetiku.

Finanční dopady internetové obchody pocítí. Zboží totiž už měly nakoupené a dovezené do skladů. Přesto to podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky nebudou dopady zdaleka zdrcující.

Vlády evropských zemí chtějí zamezit růstu cen pohonných hmot. Navrhují dotace či snížení DPH

Číst článek

„Vliv má to, že e-shopy reagovaly ihned. Dopad to má na ten druh zboží a tím pádem na ty e-shopy, které ho měly již naskladněno. Nečekaly, až vyprodají skladové zásoby, a potom že už nenakoupí nové ruské výrobky. E-shopy k tomu přistoupily ještě o krok dříve, vylistovaly pryč i to zboží, které měly na skladech. A to znamená, že to zboží odepíšou se ztrátou, ale není to ztráta, která by měla ovlivnit jejich chod jako celek,“ popisuje pro Radiožurnál Vetyška.

Třeba prodejce hudebních nástrojů vyřadil z prodeje hned čtyři ruské značky, které k nám dodávaly nejen hudební nástroje ale i příslušenství. Zákazníci si tak už nekoupí například mikrofony Oktáva. S ruskými dodavateli obchod ukončil i spolupráci.

„Celkový obrat všech těch čtyř značek za rok by mohl činit třeba jeden milion korun. S touto částkou se musíme pravděpodobně pro letošek rozloučit,“ vypočítává marketingový ředitel obchodu Filip Černý.

Kromě ruského i běloruské

E-shop Mall.cz vyřadil hned den po útoku Ruska na Ukrajinu všechno ruské zboží. V zápětí k němu přidal i to běloruské.

„Loni jsme prodali statisíce kusů ruských výrobků. Mezi oblíbené položky patřily antiviry nebo IT příslušenství. Ale našim rozhodnutím jsme chtěli vyjádřit podporu jak Ukrajině, tak i desítkám ukrajinských kolegů, které máme v týmech,“ říká mluvčí e-shopu Pavla Hobíková.

Moskva reaguje na západní sankce. Zakázala vývoz ruských železničních vagonů, kontejnerů či turbín

Číst článek

Na prodejce tak toto rozhodnutí dopadne v řádech milionů korun. Podobně je na tom třeba i Alza.cz. Ta vyřadila z prodeje několik desítek produktů, na jejich místo posunula výrobky privátních značek.

Online prodejce Košík.cz vyřadil nízké desítky druhů zboží, vliv na rozhodnutí měli zákazníci.

„Na Košíku došlo k postupnému vyřazení výrobků z Ruska a Běloruska na základě vzájemného dialogu se zákazníky. V prvních dnech konfliktu se velmi rychle ukázalo, že pro ně je vyřazení výrobků podobným symbolem jako pomoc Ukrajině ve formě potravinové sbírky,“ říká mluvčí František Brož.

E-shopy v tuto chvíli ani neplánují, že by ruské zboží do prodejů vrátily. Loni v e-shopech lidé utratili celkem 223 miliard korun.

Po anexi Krymu v roce 2014 Rusko donutilo některé velké společnosti k vybudování továren v zemi, aby lidé o některé výrobky nepřišli. Kromě kaviáru, vodky, pohanky nebo lněného semínka tak z Ruska pocházejí i některé kapesníčky Zewa, pleny Pampers, lízátka Chupa Chups, bonbony Mentos nebo třeba antiperspiranty Rexona.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme