Rusko chystá útok na trh s leteckou dopravou

Letecká doprava je vlivem finanční krize na mnoha místech světa skoro na kolenou. Úměrně tomu rostou vrásky na čele i výrobcům letadel. Ti ruští se přesto hlásí do konkurenčního boje. Jak na moskevském leteckém veletrhu MAKS 2009 oznámili šéfové společnosti Suchoj, Rusko chce zamíchat děním na světovém trhu - jak ve vojenském, tak i v civilním létání: nová generace stíhačky vylétne do konce roku, nový dopravní letoun s prvními pasažéry už za pár měsíců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

MiG-21

MiG-21

Je na tom ruské letectví skutečně tak dobře? To se na veletrhu MAKS 2009 zjišťovala zpravodajka Českého rozhlasu v Rusku Lenka Kabrhelová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Lenky kabrhelové z moskevského leteckého veletrhu MAKS 2009

Za podívanou na stíhačky, bombardéry, vrtulníky i dopravní letadla míří v těchto dnech do Žukovského u Moskvy tisíce Rusů. Pro většinu Rusů je pohled na Antonovy, Migy či Iljušiny zdrojem hrdosti. Přes blýskavý nátěr strojů nelze však přehlédnout, že většina letadel, které se zde předvádějí, byla vyrobena už před mnoha lety.

Ruský letecký průmysl se z rozpadu Sovětského svazu nikdy pořádně nevzpamatoval, říká Konstantin Makijenko z moskevského Centra pro analýzu strategií a technologií. " Ve vojenském leteckém průmyslu je situace ještě slušná. Díky zahraničním zakázkám z 90. let se výroba bojových letounů zachovala. Zato s civilními letadly je na tom Rusko mnohem hůře. V 90. letech se výroba prakticky zastavila. Boeingu či Airbusu nemohly ruské stroje vůbec konkurovat. V posledním desetiletí se sice obrátila trochu k lepšímu, ale ne o mnoho," vysvětlil Makijenko.

Putin výrobce zkritizoval a pak jim slíbil pomoc

Žádný důvod k jásotu nevidí ani ruský premiér Vladimír Putin. Výrobci letadel od něj dostali dokonce na veletrhu tvrdou lekci. Právě oni jsou podle Putina odpovědní za to, že rodinné stříbro ztratilo lesk a technologický potenciál Ruska je pryč.

Podle Makijenka to ale není tak jednoduché. "Souhlasím, že šéfové firem, které vyrábějí letadla, udělali chyby, za které by měli nést odpovědnost. Navíc postupovali pomalu, ztratili hodně času a v době krize to budou těžko dohánět. Na druhé straně ale dlouhá léta neměli žádné finanční prostředky a na vině je také ruský způsob řízení, kdy šéfové nemají žádné pravomoci a tím pádem ani žádnou odpovědnost.

Finanční stránka věci by se však měla zlepšit. Vladimír Putin nakonec slíbil výrobcům podporu ve výši miliard rublů. Vítáni jsou prý i zahraniční investoři a dodavatelé.

Cestu na ruský letecký trh nacházejí i české firmy

Vybojovat si místo na ruském trhu se snaží i české firmy. Na veletrhu se jich sešlo celkem 12. Jak řekl Milan Macholán z První brněnské strojírny Velká Bíteš, začátky byly sice těžké, dnes ale tvoří ruský trh nejméně třetinu odbytu letecké divize firmy a je velmi perspektivní. Součástky z Velké Bíteše jsou prý i vrtulníku, kterým létá ruský premiér Putin. A objednal si i další.

I další české firmy přiznávají, že spolupráce s Ruskem se navazuje jen pomalu. Stejně jako se pomalu staví na nohy ruský letecký průmysl.

Přečtěte si také:

Řada ruských letadel zřejmě létá s falešnými náhradními díly
Francie se chystá podpořit Airbus
Čtyři evropské země nakoupí stíhačky za více než 10 miliard eur

Lenka Kabrhelová, Alena Adámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme