Rusko představilo svůj první hybridní automobil

Levný, ekologický a ryze ruský. Takový by měl být nový hybridní automobil, jehož prototyp představili před pár dny v Moskvě. Vozítko ‚Ë‘, čteno ‚Jo‘, má být lídrem technologické inovace. Za jeho vývojem stojí skupina Onexim miliardáře Michajla Prochorova. Brázdit by mělo především ruské silnice, jeho tvůrci ale pomýšlejí i o expanzi do zahraničí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Doprava v Moskvě

Doprava v Moskvě | Foto: Petr Jansa

Zatím jde jen o prototyp, do něhož ale designéři vkládají zjevně velké naděje. Vnitřek auta je jednoduchý, prostý, jen s několika ovládacími knoflíky. Nemá ani řadicí páku, všechno důležité se ovládá přes dotykovou obrazovku monitoru.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž moskevské zpravodajky Českého rozhlasu Lenky Kabrhelové o prvním ruském hybridním automobilu

Jak vysvětluje designér Andrej Trofimčuk, jednoduchost výbavy má dva důvody. Tím prvním je cena a druhým snaha o co nejsnadnější ovládání. Konstruktéři chtěli oslovit především mladé lidi a tomu přizpůsobili i vnější design.

Vozítko je podle konstruktéra určeno především obyvatelům ruských měst. Se sériovou výrobou chce společnost začít za dva roky a nabídne tři modely: hatchback, sportovní coupé a malou dodávku, všechny na stejném podvozku.

Stačí ale jedna letmá procházka po moskevských ulicích plných mercedesů, BMW a dalších luxusních značek a hned je zjevné, že malá auta nejsou právě tím, co by ruské zákazníky táhlo.

„To je samozřejmě pravda, Rusové mají rádi velká auta,“ připouští Andrej Trofimčuk. „Jenže třeba v přeplněné Moskvě je stále větší problém zaparkovat a mnozí chápou, že s malým autem budou mít život jednodušší. Navíc cílíme na jinou vrstvu lidí. Ty, kteří si dnes kupují třeba značku Vaz či jiná levná auta,“ dodává designér s tím, že předpokládaná cena Ë mobilu bude 10 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba 200 tisíc korun.

Ekologicky

„Čekáme v každém případě úspěch,“ nešetří ambicemi generální ředitel firmy Ë-auto Andrej Birjukov.

Vozítko, jak vysvětluje, nedostalo název podle sedmého písmenka ruské abecedy náhodou. Má být na trhu právě tak úderné a průrazné jako je jo v ruských slovech.

Velká očekávání se, jak dodává, zakládají hned na několika předpokladech: Ë-mobil bude levný, tím pádem dostupný širokým vrstvám, ale hlavně, se svou nízkou spotřebou a motorem poháněným plynem, benzínem či baterií ekologický, což je podle Andreje Birjukova aspekt, který by měl zajímat každého, komu není lhostejné, v jakém prostředí žije.

Zda jsou jeho odhady v Rusku, které běžně na ekologii příliš nehledí, správné, to se ukáže ve chvíli, kdy se vozítka dostanou do prodeje.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme