Rusko představilo svůj první hybridní automobil
Levný, ekologický a ryze ruský. Takový by měl být nový hybridní automobil, jehož prototyp představili před pár dny v Moskvě. Vozítko ‚Ë‘, čteno ‚Jo‘, má být lídrem technologické inovace. Za jeho vývojem stojí skupina Onexim miliardáře Michajla Prochorova. Brázdit by mělo především ruské silnice, jeho tvůrci ale pomýšlejí i o expanzi do zahraničí.
Zatím jde jen o prototyp, do něhož ale designéři vkládají zjevně velké naděje. Vnitřek auta je jednoduchý, prostý, jen s několika ovládacími knoflíky. Nemá ani řadicí páku, všechno důležité se ovládá přes dotykovou obrazovku monitoru.
Reportáž moskevské zpravodajky Českého rozhlasu Lenky Kabrhelové o prvním ruském hybridním automobilu
Jak vysvětluje designér Andrej Trofimčuk, jednoduchost výbavy má dva důvody. Tím prvním je cena a druhým snaha o co nejsnadnější ovládání. Konstruktéři chtěli oslovit především mladé lidi a tomu přizpůsobili i vnější design.
Vozítko je podle konstruktéra určeno především obyvatelům ruských měst. Se sériovou výrobou chce společnost začít za dva roky a nabídne tři modely: hatchback, sportovní coupé a malou dodávku, všechny na stejném podvozku.
Stačí ale jedna letmá procházka po moskevských ulicích plných mercedesů, BMW a dalších luxusních značek a hned je zjevné, že malá auta nejsou právě tím, co by ruské zákazníky táhlo.
„To je samozřejmě pravda, Rusové mají rádi velká auta,“ připouští Andrej Trofimčuk. „Jenže třeba v přeplněné Moskvě je stále větší problém zaparkovat a mnozí chápou, že s malým autem budou mít život jednodušší. Navíc cílíme na jinou vrstvu lidí. Ty, kteří si dnes kupují třeba značku Vaz či jiná levná auta,“ dodává designér s tím, že předpokládaná cena Ë mobilu bude 10 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba 200 tisíc korun.
Ekologicky
„Čekáme v každém případě úspěch,“ nešetří ambicemi generální ředitel firmy Ë-auto Andrej Birjukov.
Vozítko, jak vysvětluje, nedostalo název podle sedmého písmenka ruské abecedy náhodou. Má být na trhu právě tak úderné a průrazné jako je jo v ruských slovech.
Velká očekávání se, jak dodává, zakládají hned na několika předpokladech: Ë-mobil bude levný, tím pádem dostupný širokým vrstvám, ale hlavně, se svou nízkou spotřebou a motorem poháněným plynem, benzínem či baterií ekologický, což je podle Andreje Birjukova aspekt, který by měl zajímat každého, komu není lhostejné, v jakém prostředí žije.
Zda jsou jeho odhady v Rusku, které běžně na ekologii příliš nehledí, správné, to se ukáže ve chvíli, kdy se vozítka dostanou do prodeje.