Rusko přijde o značku Opel. Kvůli nízké poptávce ji General Motors stahuje
Největší americká automobilka General Motors stahuje svoji značku Opel z Ruska. Důvodem je výrazný pokles poptávky po autech. Na tamní ekonomiku navíc doléhají nízké ceny ropy i uvalené západní sankce.
General Motors chce stáhnout jen značku Opel. Ta by měla z trhu zmizet ještě do konce tohoto roku.
Na ruském trhu ale automobilka zůstane dál - zaměří se hlavně na luxusní auta, jako je Cadillac nebo některé modely Chevrolet, které vyrábí ve Spojených státech. Přesto chce ale značku Chevrolet v Rusku omezit na minimum.
Odsun svojí značky z Ruska nedávno oznámil i Volkswagen, který ukončil prodej španělských vozů Seat. Právě prodeje téhle značky klesly za poslední rok o více než polovinu.
Poptávku po autech tlačí dolů hlavně zpomalení hospodářské růstu, za kterým stojí i dopady ukrajinské krize. Nepomáhá ani slabý rubl. Na druhé straně je kurz měny výhodný pro zákazníky z okolních zemí.
Meziroční propad o 40 procent
Dříve Rusové na nových vozech nešetřili a vybírali si dražší výbavy i značky. Teď je ale situace opačná. Kvůli slábnoucímu rublu se totiž nová auta pro místní stávají nedostupná.
A dokazují to i čísla - jen v únoru se prodeje meziročně propadly skoro o 40 procent. Zájem klesl hlavně o americké automobilky - největší problémy má právě Chevrolet nebo třeba Ford. Podle obchodníků stojí za nízkými prodeji i drahé úvěry.
V Rusku působí i mladoboleslavská Škoda Auto. I té se prodeje snížily zhruba o 12 procent. Přes problémy v Rusku, na Ukrajině nebo v Kazachstánu si ale automobilka vede dobře. Loni prodala dokonce milion aut a zisk společnosti vzrostl na rekordních 18 miliard korun.