Rusové a Číňané už nekupují český křišťál. Mohou si ho pořídit doma
Zejména mimoevropští turisté už nemají při dovolených v Česku takový zájem o český křišťál jako dříve. Ještě před šesti lety tvořil tento tradiční artikl téměř čtvrtinu všech nákupů mezi cizinci, teď to není ani desetina.
Například Číňané a Rusové jezdí do Česka opakovaně, proto už prý nekupují tolik suvenýrů. Český křišťál si nepořizují z jednoduchého důvodu: mohou si ho koupit doma.
„Tím se eliminují transportní náklady a nepříjemnosti s případným rozbitím českého křišťálu během cesty,“ vysvětlil ve Stalo se dnes analytik společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek.
Ze statistik společnosti Global Blue plyne, že nejvíce peněz u nás přesto utratí právě Číňané. Během jednoho nákupu průměrně 13,5 tisíce korun.
Turisté z Ruska pak vydají necelých sedm tisíc. Přijíždí jich ale víc. Minulý rok to bylo přes půl miliónu a zdržují se v Česku delší dobu.
Protože do Česka nejvíce jezdí právě Rusové a Číňané, obchodníci jim vycházejí vstříc.
Například tím, že jako prodejce zaměstnávají rodilé mluvčí. Podle Beránka se to vyplácí a je to běžná světová praxe. „Tito občané znají velmi dobře jejich vkus a mohou jim poradit, a koneckonců i lépe věří svým občanům při té radě,“ dodal.
Rusové v Česku vyhledávají především značkové luxusní oblečení, Číňané se na specifický artikl nezaměřují. Jak zdůraznil Beránkek, naprostá většina věcí je navíc vyrobena v Číně a má pouze české nápisy.