Šéf Volkswagenu: Pravidla EU na ochranu spotřebitelů jsme neporušili

Německá automobilka nevidí potřebu kompenzovat vlastníky aut, které poznamenala svým emisním skandálem. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na dopis, který Volkswagen zaslal Věře Jourové - eurokomisařce pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen Tiguan 2. generace | Foto: Volkswagen

Jourová v pondělí obvinila známou automobilku z možného porušení evropských zákonů na ochranu spotřebitele, ke kterému mělo dojít ve více než dvaceti státech. Komisařka proto vyzvala německou automobilku, aby vypracovala systém kompenzací pro postižené řidiče v EU podobný tomu, na jakém se dohodla s úřady v USA. Tam se majitelé vozů mohou rozhodnout, zda budou chtít úpravu svého auta nebo jeho odkoupení. Podobné vyrovnání svým zákazníkům v Evropě ale koncern zatím nenabídl.

Kompenzace ve Spojených státech: Volkswagen v USA zaplatí jednu a čtvrt miliardy dolarů (29 miliard korun). Včetně vyrovnání vládních žalob a případných náhrad zákazníkům by měl výrobce aut zaplatit až 15 a čtvrt miliardy dolarů (přes 366 miliard korun). Odškodné na jednoho majitele by mělo činit v přepočtu 122 až 240 tisíc korun.

Automobilka se obhajuje
Volkswagen ve středu zaslal Jourové dopis a v něm nastínil možné technické řešení úpravy aut, které je už k dispozici pro více než polovinu postižených vozů v zemích EU. „Proto jsme přesvědčeni, že není zapotřebí dalších kompenzací," uvedl v dopise ředitel automobilky pro veřejné záležitosti Thomas Steg. Volkswagen rovněž nevěří, že porušil dvě směrnice označené Jourovou, a to o prodeji spotřebitelům a zárukách a o nekalých obchodních praktikách.

Podvodný software v miliónech vozů
Jourová se ve čtvrtek v Bruselu sešla se zástupci 31 spotřebitelských organizací z celé EU. Projednávat se měla lepší ochrana spotřebitelů právě v kontextu kauzy automobilky Volkswagen, která manipulovala s emisemi u svých dieselových aut. Skandál odstartovala loni v září americká Agentura pro ochranu životního prostředí, když koncern obvinila z užívání softwaru umožňujícího při testování skrývat nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen se k této praktice následně přiznal. Po celém světě přitom software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Let My People Live, konference, Věra Jourová | Foto: Filip Jandourek

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru