Severní moře plné čekajících lodí s kontejnery. V přístavech chybí personál, nemá kdo vyložit zboží

V Severním moři vzniká něco jako velká dopravní zácpa. V přístavech totiž chybí personál a tisíce kontejnerů marně čekají na vyložení. Firmy si tak na některé zboží počkají i celé měsíce. Mimořádný problém je to hlavně pro Německo.

Berlín Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Naložená přepravní loď v přístavu v Hamburgu (Ilustrační foto)

Naložená přepravní loď v přístavu v Hamburgu (Ilustrační foto) | Foto: Fabian Bimmer | Zdroj: Reuters

Před německými přístavy stojí kolem 20 lodí, jde často o jedny z největších plavidel na celém světě. Některé vezou až 24 tisíc kontejnerů. Podle odhadů tak v Severním moři uvázla zhruba dvě procenta celosvětové kapacity.

V přístavech jako Hamburk není volné místo a blokují ho tam lodě, které marně čekají na vyložení a naložení nákladu. Podobné je to i v Asii, třeba v Šanghaji, takže dodávky do Evropy teď obecně váznou.

Jako zázrak. Německo zastavilo inflaci

Číst článek

Umocnila to i situace v Číně, která kvůli covidu stále vyhlašuje uzávěry. Na mořích je i proto asi o pětinu méně nákladních lodí, než obvykle. Souběžně s tím roste i cena přepravy. Na linkách mezi Asií a severem Evropy teď stojí asi šestkrát více, než před začátkem pandemie.

Firmy jsou ochromené

Situace má dopad například na německé firmy, které můžou být celé měsíce ochromené. Nejvýraznější je to zatím u výrobců jízdních kol, kterým chybí díly a zákazníci si tak musí na některé kusy počkat i více než rok.

O moc lepší to není ani u elektroniky nebo hraček a omezená je i produkce automobilek nebo některých potravinářských koncernů. Podle analýzy Institutu pro ekonomický výzkum se můžou tyto problémy ještě stupňovat. Situace by se mohla teoreticky zlepšit nejdříve za rok, protože námořní doprava je pro EU klíčová.

Putuje přes ní velká část dovozu z Asie, ale její výpadek se prakticky nedá ničím nahradit. Sice roste podíl železniční dopravy, hlavně kvůli takzvané nové hedvábné stezce, která vede z Číny až do německého města Duisburg, ale v celkovém objemu jsou zatím lodě pořád klíčové.

Německo má obavy z konce dodávek ruského plynu. Nord Stream 1 přestane fungovat kvůli opravě

Číst článek

Letos v květnu, poprvé od roku 2008, Německo víc zboží importovalo, než vyvezlo. Tuto takzvanou obchodní bilanci prokazatelně ovlivnily právě chybějící součástky. Kvůli nim export vázne. O německé výrobky je totiž ve světě stále zájem. Právě v květnu objem celkových objednávek výrazně stoupl.

Tahounem je strojírenství. Koncerny získaly několik obřích kontraktů, díky kterým celkovou bilanci výrazně vylepšily. Továrny ale musí pracovat v omezeném režimu a v některých odvětvích zavádí dlouhé čekací lhůty.

Ministerstvo hospodářství se teď i proto nechce pouštět do prognóz. Situace je prý krajně nejistá a nedá se předvídat, jestli se Německo ještě dokáže vyhnout recesi a jestli jeho ekonomika poroste. Celá země navíc čelí přibližně osmiprocentní inflaci, což se začíná postupně projevovat.

Problém způsobují i energie

Spolková vláda počítá také s tím, že enormně porostou ceny energií, kvůli závislosti na ruském plynu. Reálná je i hrozba, že Rusko své dodávky úplně ukončí, a to možná už příští týden. Chystá se totiž technická odstávka plynovodu Nord Stream 1.

Podle spolkového úřadu pro infrastrukturu může jít jen o výmluvu, a provoz se zastaví ryze z politických důvodů. Mnoho firem si už stejně jako německý stát sepsalo krizové plány pro případ, kdyby se to opravdu stalo.

Se skončením dodávek by se musela výrazně omezit výroba, protože domácnosti a klíčová infrastruktura jsou chráněné zákonem a jejich zásobování se musí udržet. I proto se teď žádné dlouhodobé prognózy dělat nedají. A ministerstvo hospodářství vzkazuje, že kvůli válce na Ukrajině následující měsíce nedokáže vůbec předpovídat.

Václav Jabůrek, mst Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme