Škoda Auto oslaví 20 let od spojení s koncernem Volkswagen

V sobotu oslaví mladoboleslavská automobilka Škoda auto 20 let od spojení s německým koncernem Volkswagen. Někdejší předlužená a stagnující firma se 16. dubna 1991 stala čtvrtou značkou koncernu a proměnila se postupně v prosperující firmu. Dnes je Škoda Auto tahounem českého exportu. Za loňský rok prodala nejvíc automobilů ve své historii, 700 tisíc vozů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Škoda Auto v Mladé Boleslavi | Foto: Jana Huzilová

Jak na Rádiu Česko potvrdil Martin Jahn, ředitel mezinárodního prodeje firemních flotil a víceznačkových prodejů Volkswagen, Škodě Auto se v poslední velmi době daří. „Myslím, že letos to bude opět rekordní rok, že prodáme kolem 800 tisíc vozů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Škoda Auto slaví 20 let od spojení s Volkswagenem. Hostem Rádia česko byl Martin Jahn, ředitel mezinárodního prodeje firemních flotil a víceznačkových prodejů Volkswagen.

Připomněl, že Škoda od vstupu do Volkswagenu výrazně rozšířila modelovou řadu a dnes prodává skoro čtyřikrát více automobilů, než tomu bylo na začátku 90. let: „Tehdy měla jednu modelovou řadu, dnes jich má pět a brzy jich bude sedm.“

Podle bývalého předsedy představenstva Škoda Auto Vratislava Kulhánka bylo právě vytvoření nových řad pro automobilku zlomové: „Úplně nejzlomovější moment byla Octavie v historii Škodovky, jednoznačně. Dalším zlomovým krokem byla třetí modelová řada, což byl Superb. Tím se Škodovka stala pevnou součástí, se kterou nebylo jen tak možné hnout. Při obměně modelů potom vždycky dva modely běžely.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O Škodovce v Ozvěnách dne diskutovali někdejší předseda představenstva Škoda Auto Vratislav Kulhánek a šéf odborů firmy Jaroslav Povšík

Vysoké nárůsty prodeje zaznamenala automobilka zejména v Číně, Indii a Rusku a jak Jahn uvedl, tyto trhy budou v hlavním centru pozornosti Škodovky i v blízké budoucnosti. „Tyto trhy vykazují pořád dobrou dynamiku i do budoucna. A jsou to trhy, na které se soustředí skoro všechny autokoncerny,“ řekl.

Podle něj je potřeba situaci na těchto trzích stabilizovat. „Škodovka je na nich aktivní v průběhu posledních tří let. Ale tu pozici, kterou si vydobyla, ten růst, je potřeba ještě posílit dalším rozšiřováním výroby. Zejména nákupem místních komponentů ,“ přiblížil.

O Škodovku neměl zájem jen Volkswagen

Ekonomicky silného partnera, který zachová tradiční značku Škoda, považovanou za české národní stříbro, začala vláda hledat v roce 1990. Původně se o škodovku zajímalo 24 investorů, nakonec se vláda rozhodovala mezi šesti nejvážnějšími a do finále postoupily dva.

„Dneska už ani nikdo noví, kolikáté kolo námluv je. Než se rozhodlo o posledních dvou – Renault a Volkswagen, tak jich bylo zhruba šest. Pokud vím, tak tam byl General Motors, Citroen, BMW a dokonce Mercedes Benz,“ konstatoval novinář Otakar Gregora v rozhlasové besedě Radiofóra na začátku prosince 1990.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravil redaktor Českého rozhlasu Jaroslav Skalický

„Ty dvě firmy jsou velice silné. Volkswagen patří mezi čtyři nejsilnější automobilové firmy co se týče počtu vyrobených vozů v roce 1989. Renault vyrábí něco přes 2 miliony, kdežto Volkswagen něco přes 3 miliony automobilů. Obě firmy mají celou řadu filiálek po celém světě. To znamená, že to jsou mezinárodní koncerny. Řekl bych, podle všech čísel, které nám jsou k dispozici, že finančně silnější s větší možností vyvinout obrovské investiční úsilí je Volkswagen,“ vyhodnotil tehdy šance obou finalistů ekonom Karel Kříž.

O tom, že se partnerem mladoboleslavské automobilky stane VW, rozhodla česká vláda 9. prosince 1990. Její tehdejší premiér Petr Pithart si od spojení škodovky s Volkswagenem sliboval oživení celé ekonomiky:

Přehrát

00:00 / 00:00

O privatizaci Škody mluvil na Radiožurnálu tehdejší předseda české vlády, dnes místopředseda Senátu Petr Pithart

„Nebude to jenom Škodovka nebo Mladá Boleslav, kdo na tom vydělá. Tahle svatba je taková oživující injekce pro celé naše hospodářství. Pro jednu jeho část je to přímý podnět, krevní oběh se nezvýší ale jenom ve Škodovce, nýbrž i v podnicích, které jsou jeho subdodavateli. Budou muset držet krok, aby je nepředběhl někdo jiný. To znamená, že budou muset provést obdobné změny jako provede samotná Škodovka. Tím se dostanou na západoevropskou úroveň.“

Předlužená a skomírající česká automobilka se s německým partnerem proměnila v prosperující firmu. V roce 1994 začala vyrábět Felicie, první nový model po spojení s VW. O dva roky později pustila škodovka do světa Octavii, která už využila strategii sdílených společných modulů koncernu. Značka Škoda začala dobývat světové trhy. Loni dosáhla výroba rekordních čísel. Škodovácké závody v Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí vyrobily 580 tisíc aut. Díky společnému podniku v Číně to bylo celkem 763 tisíc škodovek několika modelů.

Jaroslav Skalický, Ondřej Houska, Veronika Sedláčková, Lenka Rafaelová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme