Škoda loni prodala 939 tisíc aut, zisk ale klesl. Novým modelům se zatím příliš nedaří

Automobilka Škoda Auto loni prodala 939 tisíc aut, což je téměř o sedm procent víc než v předchozím roce. I přes rekordní tržby jí ale klesl čistý zisk téměř o 5 procent. Firma vydělala po zdanění téměř 15,5 miliardy korun. Nejprodávanějším modelem byla opět Octavia, druhé místo patřilo Fabii. Novým modelům se zatím tolik nedaří.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pro motorizaci 1.6 TDI (77 kW) je součinitel odporu vzduchu karosérie cx=0,29, což je nadprůměr | Foto: Škoda Auto

Škoda loni dosáhla osmého prodejního rekordu za sebou. Odbyt zvýšila například ve východní a střední Evropě. Naopak na západoevropských trzích poptávka po autech dlouhodobě klesá kvůli nepříznivé ekonomické situaci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Údaje o prodeji vozů a hospodaření Škody Auto shrnul Jan Beneš

Prodej škodovek vzrostl hlavně na velkých mezinárodních trzích – v Rusku, Číně a Indii. Například v Rusku prodala automobilka o 34 procent víc vozů než předloni.

Stejně jako dříve byla na nejvyšším stupínku v prodeji Octavia. Na celém světě se jich prodalo víc než 409 tisíc. Druhé místo patří Fabii se 240 tisíci vozy a prodalo se 109 tisíc Superbů.

Vlajkovou značkou Škodovky má ale nadále zůstat Octavia. Podle předsedy představenstva Škoda Auto Winfrieda Vahlanda je totiž Octavia srdcem značky. Na základě loňských prodejů ji označil za bestseller a její odbyt chce Vahland zvýšit až na 500 tisíc ročně. Druhou nejprodávanější řadou po Octavii bude podle něj Rapid.

Přehrát

00:00 / 00:00

O prodejních výsledcích Škody i dalších automobilek mluvil Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek

„Budeme ho vyrábět ve čtyřech zemích – začali jsme v Indii, poté následovala Česká republika, v dubnu na autosalonu v Šanghaji představíme Rapid vyrobený v Číně a pak bude produkce v Rusku. Na tento vůz sázíme,“ říká Vahland.

První polovina letošního roku však bude podle Vahlanda ve znamení slabších prodejů. Důvodem je zavádění výroby nových modelů, ale hlavně propad evropského automobilového trhu. Za celý letošní rok chce mít firma ale vyšší prodeje, než jakých dosáhla v loňském roce.

Novinky zatím netáhnou

Právě dvě loňské novinky – Rapid a malé Citigo – se zatím neprodávají tak, jak si automobilka představovala. Rapidů se prodalo necelých 25 tisíc, Citigo si koupilo 30 tisíc řidičů.

„Citigo je model, který se vyrábí společně s Volkswagenem Up! a Seatem Mii. Model plní svoji roli doplňku trhu a vstupu značky do segmentu, ve kterém nikdy dříve nebyla. Tam se nedaly očekávat žádné velké prodejní úspěchy,“ vysvětluje Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.

Škoda Citigo byla představena v pětidveřovém provedení | Foto: Jan Říha

U modelu Rapid stojí za nízkou prodejností podle něj hlavně cena. „Řada zákazníků vyčkávala, jak se toto auto uvede. Ze začátku měl model zřejmě vyšší cenu, než na co byli zákazníci připraveni,“ míní Rybecký.

„Kupující tohoto typu aut sázejí spíše na kombíky a tam si budou muset počkat až do května nebo června, kdy Rapid dostane i tuto verzi,“ upozorňuje redaktor serveru Autoweek.

Prodej osobních aut klesá téměř v celé Evropě, především na velkých trzích ve Francii, Španělsku a Itálii. Nejhůře jsou na tom značky Ford, General Motor a Fiat. Naopak v počtu prodaných vozů posilují levnější značky jako Dacia, Kia nebo Hyundai.

Škoda Auto loni prodala rekordních 939.200 aut, o 6,8 pct více | Foto: ČTK

Eva Kézrová, Mirko Kašpar, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme