Skoro každý druhý obchod loni při výprodejích podváděl, zjistila inspekce

Při slevových akcích a výprodejích loni chybovala téměř polovina kontrolovaných prodejen. Česká obchodní inspekce rozdala za porušení předpisů pokuty za víc než 13 milionů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nakupování, sleva, slevy, výloha | Foto: Fotobanka Freeimages

Česká obchodní inspekce (ČOI) zkontrolovala v celé republice téměř 4500 prodejen nabízejících zlevněné výrobky nebo služby. Pochybení zjistili inspektoři ve 43 procentech z nich.

Nejméně nedostatků objevili v Praze a Středočeském kraji. Nejvíc naopak v Plzeňském a Karlovarském kraji.

„Výsledky kontrolní akce opětovně potvrdily stále se opakující četné nedostatky, zejména nedostatečné nebo klamavé informace poskytované o cenách nabízených výrobků a služeb, porušování zásad poctivosti prodeje, nedostatečné údaje o výrobcích a také další závady,“ uvedla dnes ČOI v tiskové zprávě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Skoro každý druhý obchod loni při výprodejích podváděl, zjistila inspekce. Podrobnosti doplnila redaktorka Jitka Hanžlová

Inspektoři uložili v průběhu loňského roku 1 409 pokut za celkem 13,3 milionů korun. Zakázali také prodávat 15 407 výrobků za téměř dva miliony korun, které nesplnily podmínky pro uvedení na trh.

Nejvyšší pokutu dostal obchodní řetězec Tesco, a to bezmála 1,3 milionu korun. Inspektoři u něj opakovaně při několika desítkách kontrol na západě Čech zjistili porušení zákona.

„Přikrývka, která měla v regálu cenovku 279 korun, byla u pokladny naúčtována částkou 399 korun. Společnost také užila nepravdivý údaj. Například u výrobku valentýnská růže uváděla společnost původní cenu před 50procentní slevou ve výši 199 korun 80 haléřů. Česká obchodní inspekce ale zjistila, že za uvedenou cenu nebyl výrobek v minulosti nikdy prodáván,“ popsal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Druhou největší pokutu dostala společnost Ahold, která v Česku provozuje prodejny Albert. ČOI upozornila, že spotřebitelé si málokdy ověřují, jestli jsou avizované slevy skutečné nebo zda propagovaná akční cena není v jiném obchodě zcela běžná.

„Pokud tam někdo napíše: sleva, akční cena nebo výprodej, tak to na zákazníky vždycky zabírá. Nenechat se zlákat tím, že je tam takové slovo napsáno, podívat se, kolik takové zboží stojí jinde bez slevy. A možná tak fakticky ušetří,“ doporučuje Fröhlich.

Inspektoři plánují kontrolovat prodejny i v letošním roce.

Kontroly prodeje zboží ve slevě a za akční ceny | Foto: Český rozhlas

Jitka Hanžlová, David Černý, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme