Stát od ledna zastropuje slevy na jízdném. ‚Pro cestující se nic nezmění,‘ ujišťuje ministerstvo

Od nového roku zavádí stát limity na slevy jízdného pro děti, důchodce a studenty. Autobusoví a železniční dopravci dostanou proplaceno jen tolik, kolik jim stát vypočítá. Teď dopravcům hradí tři čtvrtiny z ceny nezlevněné jízdenky, u dražších jízdenek by ji nově stát neproplatil celou. Změnu zavádí ministerstvo poté, co někteří dopravci údajně navyšovali ceny kvůli vyšším kompenzacím od státu. Cestujících by se zavedení limitu nedotknout nemělo.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slevy na jízdné platí od loňského roku a týkají se studentů a seniorů. (Ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Kompenzace podle premiéra Andreje Babiše (ANO) zneužíval železniční dopravce Leo Express. Údajně navyšoval ceny tak, aby od státu dostal víc peněz. Dopravce to ale popírá. Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík vysvětluje, že firma využívá takzvané dynamické jízdné a ceny záměrně nezvyšovala.

„Čím dříve si zákazník zakoupí jízdenku, tím je pro něj levnější. Přibližně u jednoho procenta posledních volných jízdenek docházelo vlivem poptávky k vychýlení ceny a jejímu zdražení, které vedlo k vyšším kompenzacím,“ přiblížil pro Radiožurnál Sedlařík.

Letos dopravci dostávali od státu 75 procent z ceny základní jízdenky. Pokud tedy firmy jízdenky zdražily, dostaly jako kompenzaci víc peněz. To ale v lednu přestane. Ministerstvo dopravy totiž stanoví maximální kompenzaci na jednotlivé trasy.

Například na jízdenku z Prahy do Ostravy bude úřad doplácet jen 389 korun, i kdyby jízdenka stála více než tisícovku. Podle předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka z hnutí ANO zavedení stropu na slevy nezasahuje do tvorby cen za jízdné.

‚Nepatrný zlomek jízdenek.‘ Stát nemusí na zastropování slev na jízdné ušetřit, úsporu neumí vyčíslit

Číst článek

„Ten systém se opravdu vyvíjí. Bude dán jakýsi strop v korunách, tedy pevně daná absolutní částka na každou konkrétní trasu, po které cestující pojede. Každý dopravce může podnikat podle svého uvážení, ale nesmí ten systém zneužívat,“ podotýká Kolovratník.

S tím ale nesouhlasí opozice. Předseda hnutí Starostové a nezávislí Vít Rakušan považuje limit pro kompenzaci za zásah do ekonomiky dopravců. „V této chvíli říkat soukromým dopravcům, že nesmějí zvyšovat ceny, je něco, co v podstatě v byznys prostředí v České republice nemá obdoby,“ říká Rakušan.

A cestující?

Opozice také kritizovala výši kompenzací, které stát dopravcům vyplácí. Kabinet podle ní utrácí peníze, které by měl investovat jinde. Vláda se ale brání, že sleva pomáhá lidem s nižšími příjmy. Slevy 75 procent pro děti nebo důchodce stát zavedl loni v září. Za rok na kompenzacích dopravcům vyplatil přes 5,5 miliardy korun. Nejvíc - 2,5 miliardy - dostaly České dráhy.

Strop pro slevy na jízdném. Stát od ledna změní podmínky pro žáky, studenty a důchodce

Číst článek

Mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková serveru iROZHLAS.cz řekla, že výše kompenzací po zavedení stropu výrazně neklesne, protože ceny překračující zaváděný limit používá jen jeden dopravce. Podle Rezkové se ale limit nijak nedotkne cestujících.

„Po novém roce se pro cestující studenty ani děti měnit nic nebude. Dopravci budou i nadále uplatňovat 75procentní slevu z ceny jízdenky,“ ubezpečuje Rezková.

Počty cestujících ve vlacích a autobusech podle ministerstva dopravy v posledních letech mírně rostou. Zatímco v prvních šesti měsících loňského roku přepravily autobusy zhruba 170 milionů cestujících, letos to bylo za stejnou dobu 184 milionů. Vlaky cestovalo v první polovině loňského roku 94 milionů lidí - letos od ledna do konce června přibyly další tři miliony.

Jan Nevola Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme