Triky obchodníků před Vánocemi: neodolatelná cena, hudba a vůně v obchodě

Sleva je časové omezená a zboží rychle ubývá. To je jedna z marketingových strategií, kterou používají obchodníci. Jak nalákat zákazníka - ať už do kamenného nebo internetového obchodu - a donutit ho k nákupu, informuje Radiožurnál. Obchodníci proto používají marketingové strategie, které zákazník v obchodě mnohdy ani nevnímá, přesto díky nim utratí své peníze. Právě před Vánocemi se tlak na nakupující v obchodech zvyšuje.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předvánoční nákupy

Předvánoční nákupy | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Předvánoční období je pro prodejce klíčové. Jen v internetových obchodech lidé během něj vydají třetinu z celoročních útrat. A proto se obchodníci na Vánoce pečlivě chystají. Začínají často už v létě, kdy chystají vánoční reklamy za miliony korun. Takové investice se ale podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšk vrátí až za několik měsíců.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké triky obchodníci používají a zda jim umí zákazníci odolat, zjišťovala Barbora Kladivová

„Reklama, přitažení prvního zákazníka, je prakticky investicí ztrátovou skoro vždy. Ale já jako obchodník potřebuji toho zákazníka obsloužit tak, aby byl spokojený, aby se ke mně příští rok vrátil i bez nějaké mé výrazné reklamy. To znamená, že je to investicí dlouhodobou,“ vysvětloval Vetyška.

Když obchodník nemá reklamu, je potřeba sáhnout k jiným strategiím - v kamenných obchodech nákupní chování ovlivňuje nejen vůně, rozložení zboží v obchodě ale i tempo hudby. Díky té pomalejší se zákazníci déle zdrží, ta rychlejší zase uspíší jejich pohyb v obchodech. Klasická hudba zase zvýší útraty lidí.

Internetoví obchodníci zase musí nabídnout něco navíc. Podle srovnávače Heuréka.cz na české nakupující stále nejvíc platí slevy. A to potvrdily i útraty během Black Friday - lidé během tohoto týdne slev utratili podle Asociace pro elektronickou komerci víc než 4 miliardy korun. Jak ještě motivují internetové obchody zákazníky k nákupu, říká mluvčí srovnávače, Adéla Berková.

Motivace zákazníků

„E-shopy před Vánoci motivují zákazníky k nákupu například různými dárky, ty mohou být v podobě služeb, třeba doprava zdarma, prodloužená záruka zboží, nebo možnost vrátit zboží až po Vánocích. Často e-shopy k nákupu nabízí poukázky nebo třeba slevy na další nákup,“ komentovala Berková.

Průzkum: každý druhý Čech si před Vánocemi půjčuje rizikově, nejvíce u prodejců zboží

Číst článek

A protože před Vánocemi v internetových obchodech nakupují i lidé, kteří během roku raději chodí do kamenných obchodů, snaží se prodejci co nejvíce zaujmout. Podle ředitele společnosti Acomware, Davida Vurmy, je nejlepší strategie ta, kterou si zákazník ani neuvědomí.

„Tím osvědčeným způsobem je tlak a vyvolání stresu, který donutí toho člověka, aby nad tím nákupem méně přemýšlel. Když se budeme bavit, tak spotřebitel ovlivňuje vědomě jen nějakých 15 procent svých nákupů, zbytek operací, které denně děláme, jsou často podvědomé, ač si to samozřejmě neuvědomujeme,“ sdělil Vurma.

Dárkový balíček

Oblíbenou strategií je sdružování jednotlivých výrobků do dárkových balíčků - třeba u kosmetiky. Na takových nákupech ale může zákazník přeplatit - u dražšího zboží podle společnosti Acomware i tisíce korun. A aby mohli prodejci nabídnout po svátcích co největší slevy, rozehrává se před Vánocemi cenová hra. Zboží tak některé e-shopy podle Davida Vurmy účelové zdražují. Navíc ceny se liší i pro různé zákazníky.

Obchody před Vánocemi hledají brigádníky. Zájemců je málo, požadavky na uchazeče klesají

Číst článek

„Co je takový nešvar, který se v poslední době hodně rozmáhá, je to, že ten prodejce určuje cenu zboží na základě zdroje, ze kterého přišel ten zákazník. Velmi často můžeme říct, že pokud ten zákazník přijde z Heuréky, tak se mu to zboží nabídne za cenu nižší, proto aby v tom srovnání ten e-shop vycházel lépe, než když přijdete na ten web,“ prozradil Vurma.

Na zákazníky ale fungují i služby navíc - tedy třeba vynesení těžkého zboží až do bytu nebo třeba večerní doprava.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme