Slovenská ekonomika stoupá prudce vzhůru

Slovenský zahraniční obchod v červnu skončil s přebytkem na úrovni 208 milionů eur. Podle tamního statistického úřadu tento výsledek znamená meziroční nárůst o bezmála 200 milionů. Vývozy meziročně posílily o 26 procent a dosáhly celkového objemu přes čtyři miliardy eur. Dovozy se také výrazně zvýšily, o 20 procent na 3,9 miliardy eur. Zahraniční obchod je tak další z řady ukazatelů, které naznačují solidní oživení slovenské ekonomiky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bratislavský hrad se tyčí nad Dunajem

Bratislavský hrad se tyčí nad Dunajem | Foto: europa.eu

„Průmyslová výroba vzrostla ve druhém čtvrtletí o 24 procent, což je velmi vysoké číslo. Ostatní sektory, například služby, ale poklesly. Oživení je tak vidět zejména na průmyslu, nejde napříč všemi sektory,“ říká analytik Tatrabanky Juraj Valachý a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O slovenském hospodářství mluvili na Rádiu Česko analytik Tatrabanky Juraj Valachý a obchodní rada českého velvyslanectví na Slovensku Jan Švehlík

„Růst HDP očekávám za druhé čtvrtletí na úrovni okolo 3,8 procenta, což je v evropském kontextu dobré číslo. Táhne to ale jen průmysl.“

Pravděpodobné tedy je to, že Slovensko poroste i ve druhé polovině roku a to rychleji než Česko.

„Je to dáno tím, že slovenský průmysl nastartoval rychleji než ten český a také tím, že slovenský HDP na obyvatele je stále pod úrovní toho českého. V podstatě tedy českou ekonomiku dobíháme a to je vždy rychlejší,“ vysvětluje Valachý.

Podle něj by měly slovenské podniky brzy začít nabírat další zaměstnance a měly by růst i mzdy. To bude souviset i s předpokládanou spotřebou obyvatelstva v příštím roce.

„Mezi českými a slovenskými firmami existují tradiční a dlouhodobé vztahy. Zájem o české zboží na Slovensku je trvalý a v poslední době roste. Slovensko je náš druhý největší obchodní partner. Slovenští zákazníci nemají již zájem jen o naše zboží, ale i o služby našich firem, například stavařské, advokátní nebo developerské,“ uvádí obchodní rada českého velvyslanectví na Slovensku Jan Švehlík a dodává:

„Dlouhodobě je největší zájem o osobní vozy Škoda, dále o potraviny a IT služby. Důležité obchody se realizují i v energetice.“

Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme