Slovenské dálnice jsou kvalitní, chybí ale souvislá síť

Jakkoli můžeme kritizovat špatnou kvalitu naší nejvytíženější dálnice, bez D1 už si těžko dokážeme představit dopravu v Česku. Naproti tomu Slováci na dálniční spojení dvou svých největších měst pořád čekají. A z Bratislavy do Košic dálnice jen tak nepovede.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice

Dálnice | Foto: Comstock Images

Motoristé mají na Slovensku stejně jako v České republice povinnost mít na čelním skle nalepenou dálniční známku a někde v přihrádce schovaný zbytek nalepovacího kupónu jako doklad pro policii v případě kontroly.

Na výběr mají ze tří typů známek podle doby platnosti. Týdenní, měsíční a roční v cenách 7 eur, 14 eur a 50 eur. Takže když třeba jedete na 14 dní do Chorvatska a jedete přes Slovensko, je úplně jedno, jestli si koupíte dvě týdenní anebo jednu měsíční známku, cenově to vychází stejně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodaj Českého rozhlasu na Slovensku Vojtěch Berger mluví o výstavbě slovenských dálnic v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Kvalita slovenských dálnic je slušná. Dálnice jsou často poměrně nové anebo opravené. Třeba 200kilometrový úsek mezi Bratislavou a Žilinou, nejdelší souvislá dálnice na Slovensku, nabízí mnohem pohodlnější jízdu než třeba stejně dlouhá trasa mezi Prahou a Brnem.

Největším problémem na Slovensku je ovšem nekompletnost dálničního spojení. Z Bratislavy do Košic je to 460 kilometrů, podle internetových kalkulátorů má cesta trvat 5 hodin a 12 minut, ale kvůli provozu a nějakým cestovním přestávkám se to protáhne a je to hodně únavné.

Pokud jde o výstavbu dálnic, minulá slovenská vláda sázela na takzvané PPP projekty soukromo-veřejného partnerství. Současná vláda Ivety Radičové loni všechny PPP projekty stopla a vsadila hlavně na finanční zdroje z Evropské unie, tedy že dálnice se mají stavět pomocí eurofondů.

Důvodem byla prý příliš vysoká cena – PPP se tady někdy překládá jako pekelně předražené projekty. Každopádně dálnice se na Slovensku staví pomalu, chybí souvislé páteřní spojení z východu na západ a řidiči jsou často odkázáni na silnice první třídy, které nejsou vždycky nejkvalitnější a stává se na nich spousta nehod.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme