Slovenské dálnice jsou kvalitní, chybí ale souvislá síť

Jakkoli můžeme kritizovat špatnou kvalitu naší nejvytíženější dálnice, bez D1 už si těžko dokážeme představit dopravu v Česku. Naproti tomu Slováci na dálniční spojení dvou svých největších měst pořád čekají. A z Bratislavy do Košic dálnice jen tak nepovede.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice | Foto: Comstock Images

Motoristé mají na Slovensku stejně jako v České republice povinnost mít na čelním skle nalepenou dálniční známku a někde v přihrádce schovaný zbytek nalepovacího kupónu jako doklad pro policii v případě kontroly.

Na výběr mají ze tří typů známek podle doby platnosti. Týdenní, měsíční a roční v cenách 7 eur, 14 eur a 50 eur. Takže když třeba jedete na 14 dní do Chorvatska a jedete přes Slovensko, je úplně jedno, jestli si koupíte dvě týdenní anebo jednu měsíční známku, cenově to vychází stejně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodaj Českého rozhlasu na Slovensku Vojtěch Berger mluví o výstavbě slovenských dálnic v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Kvalita slovenských dálnic je slušná. Dálnice jsou často poměrně nové anebo opravené. Třeba 200kilometrový úsek mezi Bratislavou a Žilinou, nejdelší souvislá dálnice na Slovensku, nabízí mnohem pohodlnější jízdu než třeba stejně dlouhá trasa mezi Prahou a Brnem.

Největším problémem na Slovensku je ovšem nekompletnost dálničního spojení. Z Bratislavy do Košic je to 460 kilometrů, podle internetových kalkulátorů má cesta trvat 5 hodin a 12 minut, ale kvůli provozu a nějakým cestovním přestávkám se to protáhne a je to hodně únavné.

Pokud jde o výstavbu dálnic, minulá slovenská vláda sázela na takzvané PPP projekty soukromo-veřejného partnerství. Současná vláda Ivety Radičové loni všechny PPP projekty stopla a vsadila hlavně na finanční zdroje z Evropské unie, tedy že dálnice se mají stavět pomocí eurofondů.

Důvodem byla prý příliš vysoká cena – PPP se tady někdy překládá jako pekelně předražené projekty. Každopádně dálnice se na Slovensku staví pomalu, chybí souvislé páteřní spojení z východu na západ a řidiči jsou často odkázáni na silnice první třídy, které nejsou vždycky nejkvalitnější a stává se na nich spousta nehod.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme