Slovenský trh kvůli vlakům zadarmo nefunguje standardně, tvrdí RegioJet. Končí na nejdůležitější trati

Soukromý železniční dopravce RegioJet z české skupiny Student Agency na konci ledna ukončí po více než dvou letech provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Své rozhodnutí zdůvodnil státními zásahy do vlakové dopravy na Slovensku. Slovenské ministerstvo dopravy v reakci uvedlo, že je připraveno s firmou jednat. Dopravce také sdělil, že své ostatní aktivity v dopravě na Slovensku hodlá posílit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční společnost Regiojet dnes zahajuje pravidelný provoz svých vlaků | Foto: Filip Jandourek

Odchod z nejdůležitější slovenské železniční tratě oznámil RegioJet necelý měsíc poté, co na lince mezi zmiňovanými dvěma největšími slovenskými městy obnovil provoz vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) státní slovenský dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

"Po politickém rozhodnutí opět zavést IC vlaky ZSSK, bohužel, není na trhu kvůli jízdnému zdarma v dotovaných rychlících dostatek platících cestujících na to, aby se komerční nedotované vlaky ve vnitrostátní dopravě na Slovensku dokázaly uživit," uvedl RegioJet. Trh podle něj vzhledem ke státním zásahům nefunguje standardně.

ZSSK obnovila provoz IC vlaků, který byl v minulosti ztrátový, loni v prosinci po necelém roce od jejich zrušení. Návrat IC vlaků na 445 kilometrů dlouhou trať ze slovenské metropole do Košic prosazoval nynější šéf parlamentu a nacionalistické Slovenské národní strany Andrej Danko.

Jančura poškodil pověst ČVUT, rozhodnul soud. Musí se omluvit

Číst článek

Danko před loňskými parlamentními volbami na Slovensku tvrdil, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské a že žluté vlaky a autobusy musejí pryč. Vlaky a autobusy žluté barvy na Slovensku provozuje právě RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Dálkové vlaky mezi Bratislavou a Košicemi začal RegioJet na vlastní komerční riziko provozovat v prosinci roku 2014. Stalo se tak zhruba měsíc poté, co předchozí jednobarevná vláda premiéra Roberta Fica umožnila dětem, studentům a seniorům cestovat ve státem dotovaných vlacích na Slovensku zdarma. Jízda ve státem dotovaných rychlících mezi Bratislavou a Košicemi trvá déle než dálkovými vlaky RegioJetu nebo IC vlaky ZSSK, které stát naopak nedotuje.

RegioJet uvedl, že původně očekával smazání ztráty z provozu svých dálkových vlaků na zmiňované trase v letošním roce, pokud by nedošlo k návratu konkurenčních IC vlaků. Své rozhodnutí ohledně odchodu z tratě by soukromý dopravce přehodnotil v případě, že by stát částečně přispíval i na přepravu cestujících v komerčních vlakových spojích.

Evropská komise vyšetřuje České dráhy. Zajímá se o nízké ceny a vytlačování konkurence

Číst článek

Slovenské ministerstvo dopravy v reakci na oznámení RegioJetu sdělilo, že je připraveno s dopravcem jednat a že je možné dospět k jiným než dopředu prostřednictvím médií ohlášeným řešením. Bližší informace úřad nezveřejnil, odmítl ale možnost zrušení bezplatného cestování ve vlacích pro vybrané skupiny obyvatel.

Většině ze zhruba stovky zaměstnanců, kteří se nyní podílejí na provozu vlaků RegioJetu na trase Bratislava-Košice, chce dopravce po ohlášeném zrušení spojů nabídnout zaměstnání v rámci své skupiny.

Soukromý dopravce také oznámil, že hodlá posílit své další aktivity na Slovensku. Plánuje další rozvoj vlakových spojů z východního Slovenska přes Ostravu do Prahy, jakož i na nové lince z Bratislavy přes Brno do české metropole. Posílit hodlá také autobusové linky na Slovensku, kde také provozuje státem dotované osobní vlaky na regionální trati z Bratislavy do Komárna.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme