Nevyžádané balíčky do schránek jsou promyšlený marketingový trik, varuje Česká obchodní inspekce

Žiletky, šperky nebo třeba bambusové pánské spodní prádlo. I to Češi nacházejí ve svých poštovních schránkách, přestože si nic neobjednali. Za takovými nevyžádanými balíčky stojí firmy, které chtějí úhradu zboží a zároveň zavázání se k dalšímu odběru a platbám. Lidé ale často nevědí, jak postupovat a tak přiložené složenky zaplatí - a to i přesto, že pokud si nic neobjednali, tak platit nemusí. Na takové situace pamatuje totiž Občanský zákoník.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bavlněné spodní prádlo, které společnost Mylando zasílá lidem do schránek | Foto: Barbora Kladivová | Zdroj: ČRo

Jedno zazvonění telefonu a neznáme číslo může pro seniory znamenat problém. Zvlášť pro ty, kteří už mají velké zdravotní problémy. Zkušenosti s tím má pan Arnošt z Prahy, který trpí stařeckou demencí, vypráví jeho vnuk Martin Houška.

Co potřebují senioři, kteří jsou v době koronaviru nejohroženější skupinou? Odpovídala expertka Bohatá

Číst článek

„Asi před měsícem volalo dědovi neznámé číslo, děda to zvedl, nějakou dobu se s někým bavil a když se ho babička následně ptala, co po něm kdo chtěl, tak děda nebyl schopen odpovědět, pouze řekl, že si objednal nějaké pracovní oděvy,“ popisuje.

Po měsíci od telefonátu dorazil panu Arnoštovi balíček do schránky, ve kterém bylo bambusové spodní prádlo od společnosti Mylando. To údajně odpařuje pot během několika vteřin a naopak v zimě vytváří tepelný komfort. Navíc je i šetrnější k přírodě. Součástí balíčku je i složenka na 199 korun.

„Když si ale člověk přečte, co je na té faktuře napsáno, tak zaplacením té částky 199 korun se zavazuje k další objednávce, která už je zpoplatněná 399 korunami,“ dodává vnuk Martin.

Neobjednané zboží

Společnost Mylando ale lidem neposílá do schránek jen spodní prádlo. V minulosti od ní lidé dostávali třeba řetízky, náramky nebo holicí strojky. A to i přesto, že si nic neobjednali. Jenže ze strachu lidé často složenky zaplatili.

Jak postupovat, když lidé dostanou neobjednané zboží, popisuje mluvčí spotřebitelského centra DTest Lucie Přinesdomová.

„Spotřebitel ze zákona nemusí takové společnosti zboží vracet, ani ji o tom vyrozumět. My ale doporučujeme napsat na adresu pražského PO Boxu s dodejkou, že si spotřebitel nic neobjednal a zároveň požádat o výmaz osobních údajů z databáze a odmítnou další zásilky,“ doporučuje.

Láska za časů koronaviru. Senioři randí na hranicích, mladík se s dívkou seznámil přes balkon

Číst článek

Právě dTest eviduje stížností na tuto společnost celou řadu. Postup jsme si chtěli ověřit i u samotné společnosti Mylando na její zákaznické lince - jenže hned po představení nám telefon zavěsili

A ani další pokus nebyl úspěšný. „Volané číslo se nehlásí. Opakujte prosím volání později,“ vyzvání.

Ochrana spotřebitele

Podle České obchodní inspekce v těchto případech čelí spotřebitelé promyšlenému marketingovému triku, říká mluvčí Jiří Fröhlich.

„Kdy si společnost po telefonu (spotřebitele) nahrává, upozorní ho na to a pak v rámci hovoru výslovně žádá souhlas s pravidelným zasíláním zásilek na jeho adresu. Doporučujeme spotřebitelům na tyto nabídky nereagovat. Většinou pokud někdo nabízí něco zdarma, nebo za cenu poštovného, skrývá se za nabídkou také pravidelné zasílání těchto zásilek a ty potom bývají značně zpoplatněny,“ vysvětluje.

Právě prostřednictvím společností Mylando a Milano posílá výrobky lidem do schránek společnost Westrfield AG se sídlem ve Švýcarsku, před kterou varovala Česká obchodní inspekce už v roce 2015. Od smlouvy můžou lidé odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu jak na internetu, tak i při nabídkách po telefonu. Lhůta začíná běžet okamžikem, kdy zboží převezmou. Pokud jste si ale žádné zboží neobjednali, nemusíte ho přebírat.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme