Sníh přinesl aerolinkám škody za desítky milionů dolarů
Mezinárodní letecká i železniční doprava, kterou v posledních dnech výrazně narušilo zimní počasí, se ve většině Evropy začíná vracet k normálu. Dlouhodobé sněžení ale ukázalo slabiny v letecké dopravě, kdy na velkých evropských letištích uvízly tisíce lidí. Kritika padá především na londýnské Heathrow, a to i ze strany Evropské komise. Po částečném uklidnění situace je čas na počítání škod, které počasí leteckým společnostem napáchalo.
Letecké společnosti počítají ušlý zisk. Například francouzsko-nizozemské aerolinky Air France-KLM odhadly, že přijdou kvůli sněžení a následným komplikacím v letecké dopravě o 15 až 20 milionů eur. British Airways ztrácejí asi 12 miliónů eur denně.
O letošních ztrátách leteckých společností mluvil na rádiu Česko analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský
„Jedná se o zásah vyšší moci, proto se nedá očekávat, že by letecké společnosti vymáhaly nějaké odškodnění či kompenzace od provozovatelů letišť,“ říká analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.
Evropský komisař pro dopravu Slim Kallas přitom vytkl provozovatelům letišť, že šetřili na investicích a na zimu se nepřipravili.
„Myslím si, že tyto výroky je nutné brát s rezervou. Vždy, když dojde k nějakým velkým problémům s počasím, někdo podobný se ozve. Pořád si myslím, že hlavním problémem je velké množství sněhu, které je abnormální a letiště na něj nemohla být připravena. Respektive pouze za cenu zvýšených nákladů,“ pokračuje Moravanský.
V běžných letech by podle něj byla zvýšená investice do různých opatření nevyužita, například na rozdíl od letišť v severských zemích. Tam, například v Helsinkách nebo Stockholmu, ovšem problémy se sněhem zvládly bez větších problémů.
British Airways přitom jen letos nakoupily nová zařízení na odstraňování sněhu na Heathrow za šest miliónů liber.