Snížená cena potravin v akci může někdy znamenat i nižší kvalitu
Nákup zboží v akci nemusí být vždy právě výhodný. Možná sice zaplatí zákazník méně, ale často si také méně odnese, například méně masa v salámu. Nasnadě je otázka, jak je možné, že má stále stejný výrobek jinou kvalitu, ať už se prodává za plnou cenu anebo v akci.
Reálné náklady na výrobu půlkilového salámu Vysočina jsou bez ohledu na výrobce asi 80 korun. Přesto je možné ho v supermarketu v rámci slevové akce koupit za pouhých 60 korun.
Pro spotřebitele je to ale dobrá zpráva jen zdánlivě. Obchodník se sice může odhodlat k tomu, že kvůli oslovení zákazníka obětuje část svého zisku, pravděpodobnější jsou ale jiné varianty.
Přestože výrobci musejí dodržovat zákonné normy technologických postupů a receptury, podle Jana Katiny ze Svazu zpracovatelů masa je však možné, že se výrobky nabízené v akcích mohou dostávat velmi blízko těmto limitům.
„Obchodní síť velmi silně tlačí na cenu dodávaných produktů a nejen masných produktů, ale potravin obecně,“ říká Jan Katina a pokračuje:
„Může se stát, že překročí ten legislativní parametr, byť hraničně, ale prostě se do něj nedostane kvůli tomu, že zrovna v tom daném termínu, kdy akce probíhala, on ty výrobky vyskladňoval. Tak zkrátka ten požadovaný parametr není splněn.“
Případná snížená kvalita potravin je tak prý podle prezidenta Potravinářské komory Miroslava Tomana důsledkem snahy obchodníků o snížení cen pro dodavatele.
„Čím více tlačí na cenu, tím se samozřejmě snižuje kvalita. Výrobky jsou zdravotně nezávadné, nicméně jdou až na hranu možného,“ vysvětluje Miroslav Toman.
Češi začínají při nákupech preferovat kvalitu, i za vyšší cenu
Číst článek
Pokud tedy zákazník hledá kvalitní potraviny, které si zachovávají svůj standard, je dobré se zaměřit nejen na prověřeného výrobce, ale i na místo a úroveň prodeje.
„I velké nadnárodní sítě mají některé kategorie – řekl bych – produktové linie potravin, které jsou ve vyšší kvalitě, a tam není takový velký tlak na cenu. Rozsahem regionálním pokrytím prodeje, kdy se budeme dívat jen na menší, lokální prodejce, menší sítě nebo nezávislou síť, tak tam bych řekl, že tlak na cenu není tak velký obecně,“ uvádí Jan Katina.
Menší prodejci tak výrobce nenutí k úsporám na úkor kvality surovin nebo výrobního procesu a zároveň si, aby zachovali prodejnost zboží, neúčtují přemrštěné marže.