Software falšující emise je i ve škodovkách, potvrdila česká automobilka

Skandál koncernu Volkswagen dopadne zřejmě i na české řidiče. Automobilka Škoda už potvrdila, že také do svých modelů používala motor s programem na vylepšování emisí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nové vozy značky Škoda

Nové vozy značky Škoda | Foto: Škoda Auto

Jedná se o nejběžnější naftové motory o objemu 1,6 a 2,0 litru, které automobilka v letech 2009 až 13 montovala do Fábií, Roomsterů, Octávií i Superbů.

„Kolika a jakých vozů se to týká, nejsme v tuto chvíli schopni specifikovat, v současné době to ale prověřujeme,“ potvrdil mluvčí Škody Josef Baláž.

Zatím není jisté, jestli majitelé těchto aut budou muset do servisu na úpravu softwaru. Podle motoristického publicisty Jana Blažka to není nutné.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kauze podvádění s emisemi mluvil motoristický publicista Jan Blažek

„Řídicí jednotka se přepíná do specifističtějšího režimu motoru v momentě, kdy dochází k testu emisí a to jsou situace, do kterých se řidič v běžném provozu nikdy nedostane.“

Také české ministerstvo dopravy uklidňuje řidiče, že jde jen o emise a na funkci nebo bezpečnost motorů to nemá vliv.

„Aktuálně sledujeme, jak budou probíhat kontroly naftových automobilů v Německu. Pro uživatele to v každém případě nic neznamená. O tématu budeme v dalších dnech jednat,“ ujistil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Volný pád akcií VW

Globální skandál přijde největší evropskou automobilku draho. Akcie koncernu VW padají dolů, od začátku týdne ztratily už třetinu hodnoty. V úvodu dnešního obchodování ztrácely téměř sedm procent, pak začaly mírně růst. Tuzemský obchod s automobily by ale podle hlavního ekonoma Poštovní spořitelny Jana Bureše aféra neměla ohrozit.

„Je to významná část průmyslu, ale přesah skandálu by neměl mít žádné okamžité implikace pro výrobu v České republice. V tuto chvíli z hlediska průmyslu a jeho dynamiky jsou závažnější hrozby, například zpomalující poptávka na čínském trhu.“

Sídlo koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu | Foto: Reuters

Vedení koncernu Volkswagen přiznalo, že zařízení namontovalo zhruba do 11 milionů aut po celém světě. Jen ve Spojených státech výrobce musí stáhnout zhruba půl milionu aut.

Na důslednější kontrolu emisí se teď víc zaměří Německo, Jižní Korea, Švýcarsko nebo Itálie. Od americké Agentury pro ochranu životního prostředí hrozí automobilce pokuta až do výše 18 miliard dolarů.

Německo nařídilo kontrolu vozů VW kvůli skandálu s emisemi | Foto: ČTK

Igor Maňour, Eva Kézrová, Pavlína Nečásková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme