Soukromí dopravci na trase Praha – Ostrava nabízejí slevu zákazníkům ČD. Ceny klesají

Konkurence na železnici dál tlačí dolů ceny jízdenek. Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet nabízejí ode dneška zákazníkům konkurenčních Českých drah, kteří vlastní drážní věrnostní In-kartu, třicetiprocentní slevu. Jízdenka na trase Praha - Ostrava se tedy dá pořídit i za 95 korun. České dráhy se chtějí proti této politice konkurence bránit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat Českým drahám a RegioJetu

První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat Českým drahám a RegioJetu | Zdroj: ČTK

„Jsem přesvědčen, že alternativní operátoři si propočítali, zda to pro ně bude výhodné. Oni plánují v delším horizontu dopředu a vědí, že když se jim podaří získat tyto lukrativní tratě, že z toho jednou v budoucnu mohou mít benefit,“ říká dopravní expert z dopravní fakulty ČVUT v Praze Petr Moos.

Přehrát

00:00 / 00:00

O konkurenci na trati z Prahy do Ostravy mluvil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu Petr Moos z ČVUT

Podle něj mohou takto nízké ceny ponechat do té doby, dokud na to budou mít. Dokud jim výpočet dovolí, aby si podporu jízdenek mohli dovolit.

„Liberalizovali jsme trh železniční dopravy. V soustavě síťových odvětví musí mít takový trh vždy regulátora. Takový regulátor je i v západní Evropě, ve Spojených státech. Jeho hlavním úkolem je, aby byly dodržovány mantinely mezi operátory navzájem, aby nebyli nuceni populismem státu ničit svoje investice, aby naopak některý z dopravců nezneužíval monopolní postavení na trati a neudržoval ceny zbytečně vysoko,“ uvádí Moos a pokračuje:

„Někde je regulátorem přímo stát. Nevýhodou v České republice ale je, že stát je současně akcionářem hlavního operátora, tedy Českých drah. Chybí tady nezávislý orgán. Ministr dopravy ale má připraven text zákona, kde role regulátora bude již v brzké době uzákoněna.“

„Českým drahám se takto nízké jízdné samozřejmě nemůže líbit. Zainvestovali do vozového parku, do lidského potencionálu. A nyní je zde konkurence, která nabízí někdy i kvalitnější služby. A jestliže je dokonce dává za cenu, která se Českým drahám zdá jako dumpingová, tak s tím musí být nespokojeni. Teď tady ale chybí arbitr, který by řekl, že je to určitá nekalá soutěž,“ dodává Petr Moos.

Vlaky jednotlivých dopravců | Foto: Tomáš Medek, Filip Jandourek, Tomáš Adamec

Helena Šulcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme