Španělská média dál drtí krize, počet nezaměstnaných novinářů roste

Španělští novináři tvrdě doplácí na přetrvávající ekonomický propad, který drtí mediální svět. V zemi padly desítky časopisů, deníků, televizí i rozhlasových stanic. Tisíce novinářů jsou bez práce. Nejhůř jsou na tom mladí absolventi žurnalistiky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Noviny

Noviny | Foto: stock exchange

Bez práce je letos ve Španělsku ve srovnání s minulým rokem už trojnásobek novinářů. Krize v tamních médiích trvá již několik let.

Za poslední čtyři roky zaniklo ve Španělsku 58 mediálních titulů. Vyhazovu se dočkalo osm tisíc novinářů, dalším 40 tisícům citelně snížili platy.

„Najít si zaměstnání v této profesi je v současné době nesmírně komplikované. Většina z nás je nezaměstnaná a ti, co v médiích pracují, tak buď s mizernými platy a nebo jako permanentní stážisti,“ říká Antonia, která dostudovala žurnalistiku před čtyřmi lety přesně v době, kdy se rozjela krize.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o krizi ve španělských médiích připravila spolupracovnice Českého rozhlasu Ľubica Zlochová

Celá řada španělských novinářů, a to především těch mladých bez stáže, pracuje zadarmo. Novinářská asociace v Madridu dokonce rozjela kampaň se vzkazem „Zadarmo nepracuj“.

Řada redakcí totiž krizovou situaci zneužila a začala přijímat absolventy, kteří byli kvůli získání zkušeností a kontaktů ochotni pracovat zadarmo. Místo toho, aby jim pak po čase nabídla placené místo se smlouvou, vyměnila je za čerstvé absolventy.

Mezi propuštěnými novináři se ocitly dokonce i špičky v oboru. Nasnadě je pak otázka, nakolik kvůli tomu klesne kvalita španělské žurnalistiky.

Španělský novinář žijící v České republice Gustavo Monge přičítá propouštění zkušených žurnalistů mimo jiné i strnulosti některých novinářů a jejich neschopnosti přizpůsobit se nové době a požadavkům klientů. Příčinu krize je podle jeho slov nutné hledat nejen v úbytku čtenářů, ale především reklam.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci s tiskem ve Španělsku mluvil Gustavo Monge, španělský novinář žijící v České republice

„Největší mediální skupina Prisa zaznamenala obrovský pokles příjmů z reklam. Během tohoto roku klesly ty tržby o 58 procent. Zároveň šel dolů prodej deníku El País o 20 procent,“ říká Monge.

Veřejnoprávní média, která by měla být oproti komerčním redakcím ve výhodě, jsou podle Mongego pod tlakem vlády. Španělskem se ozývají hlasy, že vláda Lidové strany Mariana Rajoye donutila k odchodu ze státní televize a rozhlasu řadu novinářů za kritiku prosazovaných škrtů a na jejich místa začala dosazovat loajální žurnalisty.

Monge předpokládá, že to může být částečně pravda. Upozorňuje však na to, že regiony, kde vládne Lidová strana, začínají privatizovat televize nebo je úplně rušit.

„To je případ Madridu, regionu Castilla-La Macha. Telemadrid, což sdělili tento týden, propustí tisíc lidí. Úplně uzavře druhý kanál a ten první nechá na minimum,“ dodává žurnalista.

Ľubica Zlochová, Jan Prokeš, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme