Srovnávat objem zakázek s loňskem je zavádějící, tvrdí náměstek MMR

Úřady v České republice se snažily vypsat co nejvíc veřejných zakázek ještě před zavedením novely zákona o veřejných zakázkách. Vyplývá to ze studie společností CEEC Research a Grant Thornton.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finanční úřad v Hořovicích na Berounsku

Finanční úřad v Hořovicích na Berounsku | Foto: Petr Kološ

Jen od ledna do března letošního roku vyskočila hodnota zakázek o 291 procent na 150 miliard korun. Od dubna, kdy začala novela platit, se hodnota udělených zakázek snížila; za druhý kvartál o celých 75 procent.

Náměstek ministra pro místní rozvoj Jan Sixta, který má na starost veřejné investování a legislativu, na tom ale nevidí nic mimořádného. Úředníci podle něj zkrátka znali starou úpravu zákona o veřejných zakázkách, uměli ji aplikovat a snažili se toho maximálně využít.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zadávání veřejných zakázek mluvil na Rádiu Česko Jan Sixta, náměstek ministra pro místní rozvoj

„Stejně tak jako kdykoli v minulosti, když začínala nějaká úprava platit v půlce roku, tak se stávalo, že zadavatelé tíhli k tomu, že spoustu zakázek vypsali podle úpravy, kterou znali, a tu novou úpravu začínali aplikovat až se zpožděním. Což se přesně stalo i letos během března a dubna.“

„Spousta zadavatelů všechno, co měli alespoň v určité fázi připravenosti, vypsali během března, a reálně poté nevypisovali zakázky. Takže porovnávat stav zakázek letošního dejme tomu září, října s loňským zářím a říjnem je zcela zavádějící,“ řekl náměstek Sixta na Rádiu Česko.

Ministerstvo pro místní rozvoj prosazuje vznik nového úřadu pro veřejné investování, který by fungoval jako oponentní centrum, před nímž by zadavatelé veřejných zakázek museli obhájit účelnost vypisované zakázky. Z většiny ostatních ministerstev se ale ozývají hlasy, že v době úspor by neměl vznikat nový úřad s rozpočtem 29 milionů korun. S tím náměstek Sixta nesouhlasí.

„Ten záměr spočívá v tom, aby v té kontrole byl investor, který investuje státní peníze, ten příslušný úřad, donucen své závěry obhájit. V současné chvíli většina našich kontrolních parametrů a aspektů funguje v zásadě až po zaplacení peněz a po postavení třeba nějaké stavby a to je z našeho pohledu již pozdě.“

„Takže my tady navrhujeme vstup do toho investičního procesu na začátku, kdybychom mohli nějakým způsobem donutit zadavatele, aby ty peníze vynaložil lépe a účelněji. A myslíme si, že ty potenciální nepřímé úspory, které tato činnost přinese, by rozhodně zaplatily i nároky na finanční rozpočet spojené se vznikem nového kontrolního mechanismu,“ domnívá se Jan Sixta z ministerstva pro místní rozvoj.

Martina Mašková, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme