Stále více českých firem začalo sázet na vlastní výzkum. Inovace jim pomáhají v růstu

Čeští podnikatelé začali v posledních letech více sázet na svůj výzkum. S vlastními nápady se lépe prosadí na trhu. Do objevů investují hlavně malé české podniky, které chtějí uspět v konkurenci. Stát takové inovativní firmy finančně podporuje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výzkum komunikace buněk u octomilky obecné na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity | Foto: Alena Krejčí

„Úplně nejvíc přijatých projektů bylo u nás od malých podniků a vlastně i pak ve schválených projektech,“ říká Rut Bízková, předsedkyně státní Technologické agentury, která v tuzemsku finančně podporuje aplikovaný výzkum.

„Celkem jsme vlastně podpořili 807 podniků, z toho je přes 300 malých podniků, 250 velkých a 193 středních. U malých podniků se v naprosté většině jedná o české subjekty,“ doplňuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští podnikatelé začali v posledních letech více sázet na svůj výzkum. Podrobnosti zjišťovala reportérka Radiožurnálu Petra Benešová

Daří se tak podle ní prolamovat předešlou praxi, kdy do nápadů v Česku investovaly spíše zahraniční firmy. Do roku 2019 by měla jít do nápadů malých firem z Technologické agentury necelá miliarda korun. Podporu dostanou hlavně výzkumné projekty, které mají šanci se uplatnit v praxi. Nejvíce směřují peníze na inovace v průmyslu.

„Podporujeme skutečně dost výraznou převahou průmyslový výzkum, pak poměrně intenzivně podporujeme chemii, třetí oblast jsou vědy o zemi, to je vlastně ochrana životního prostředí,“ přiblížila.

Důležité je podle předsedkyně také to, že když s výzkumnými nápady přicházejí firmy a mají české majitele, platí také v tuzemsku daně. A to může výrazněji pomoci Česku v ekonomice

Jednou z firem, které investují do nápadů, je pražský Ateliér ekologických modelů. Malá firma, která se zabývá hlavně hodnocením životního prostředí, už dlouho sází na spolupráci s vědci. Když tvoří odborné studie a modely, neobejde se to bez výzkumu, říká vedoucí firmy Jan Karel.

„Děláme spoustu odborných studii, magistrát potřebuje počítat emise z letecké dopravy. Tak nejdříve musíte přijít na to, jak to vlastně vůbec počítat,“ vysvětluje.

Firmy často spolupracují na výzkumu s vysokými školami nebo akademickými ústavy. Do roku 2019 by měla jít do nápadů malých firem z Technologické agentury necelá miliarda korun.

Petra Benešová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme