Stále více domácností má problémy se splácením půjček

Stále více lidí se dostává do předlužení a dluhová spirála je táhne do bezvýchodné situace. Přitom mohli této katastrofě předejít. Stačilo by, kdyby se řídili radami odborníků, například z poraden při finanční tísni.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákup na splátky a úvěry - letáky

nákup na splátky a úvěry - letáky | Foto: Gabriela Hauptvogelová | Zdroj: Český rozhlas

Nejlepší je vůbec se do takové situace nedostat. Tomu se dá předejít jedině tím, že než si lidé půjčí, musí si to pořádně rozmyslet. A hlavně si spočítat své možnosti.

„To znamená, vzít si veškeré příjmy za delší časové období. Minimum by mělo být nějakých devět nebo dvanáct měsíců. Udělat si průměr a zjistit, jestli mám nějaké volné finanční zdroje, které můžu použít na splácení úvěru,“ radí ředitel kontrolingu České spořitelny Pavel Voříšek.

Důležité je přitom být k sobě upřímní. Odhodlání omezit se a šetřit totiž déle jak půl roku nebo rok lidem nevydrží. To si musí sami při rozhodování přiznat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dluhové spirále natáčela redaktorka ČRo Jitka Hanžlová

Navíc musí počítat s nečekanými výdaji, když se třeba něco v domácnosti rozbije. Důležité je samozřejmě důkladně si prostudovat nabídku těch, kdo úvěr nabízí.

„Pokud se člověk přece jen rozhodne vzít si půjčku, měl by si zjistit, jak bude reagovat instituce na to, že nejsem zrovna schopen splácet. Banky většinou reagují relativně dobře, ale když nejsem schopen splácet, tak okamžitě bych měl kontaktovat banku, vysvětlit jim svoji situaci a domluvit se třeba na dočasném snížení splátek, restrukturalizaci – prodloužení splatnosti nebo jiném řešení,“ vysvětluje Voříšek.

Vytloukání klínu klínem

Když už se člověk dostane do situace, kdy není schopen dluh splácet, rozhodně nesmí dělat mrtvého brouka, zdůrazňuje David Šmejkal z Poradny při finanční tísni:

„Bohužel mnohdy klienti nereagují dostatečně rychle na své závazky z prodlení. Čím dříve klient kontaktuje svoje věřitele, tím má větší šanci, že domluví snížení splátek nebo odklad splátek. A to je základ. Pokud to neudělá, tak mu narostou úroky z prodlení, penále a situace se může stát neřešitelnou. Největší chybou je brát si úvěry na splácení předcházejících úvěrů.“

Ředitel kontrolingu České spořitelny Pavel Voříšek tomu říká vytloukat klín klínem.

„Nejsem schopen splácet úvěr, tak si vezmu kreditní kartu, tou to splácím. Pak si vezmu další kreditní kartu, ale úroky na těchto kreditních kartách jsou samozřejmě daleko vyšší. Takže celkový dluh mi narůstá, až se dostanu do situace, že už absolutně nejsem schopen to zvládnout,“ říká Voříšek.

A v této situaci je určitě třeba vyhledat odborníky. Například z Poraden při finanční tísni.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme