Stát na mýtném nevydělává, utíkají mu miliardy

Lidové noviny napsaly, že státu utíkají při výběru mýtného miliardy korun. Kamiony, které mýtné platí, podle zjištění Lidových novin nepřispívají státní kase, ale provozujícím firmám. Zatímco před dvěma lety státu zůstala alespoň miliarda korun z vybraných 5,5 miliard, letos Česko miliardu korun dokonce doplatí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána na Pražském okruhu

Mýtná brána na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

„Já budu naprosto kategoricky dementovat to, co se dneska v Lidových novinách objevilo,“ říká ředitel úseku provozovatele elektronického mýta ředitelství silnic a dálnic České republiky, Václav Nestrašil. „Pokud pan redaktor Kaláb v dnešních Lidových novinách uvedl, že letošní výdaje na mýto budou dosahovat 7 miliard, pak to není pravda,“ dodává.

Výdaje na mýto, a to investičního i neinvestičního charakteru, se podle něj budou pohybovat řádově mezi 2,3 a 2,4 miliardy.

Přehrát

00:00 / 00:00

mýto.mp3

„Já jsem si samozřejmě dnes ráno začal zjišťovat, jak mohl dojít k tomu, že letošní výdaje budou 7 miliard, a ta částka se objevuje v jedné tabulce státního fondu dopravní infrastruktury, ale pan Kaláb si nevšiml, že ta částka je kumulací za předchozí roky investičních nákladů na výstavbu mýta a telematiky,“ vysvětluje.

„To znamená - za předchozích 4 nebo 5 let jsme proinvestovali tuto částku 7 miliard. To není částka, kterou bychom vynakládali v letošním roce,“ zdůrazňuje Nestrašil.

Provozní náklady na mýtné, které platí stát, se však v Česku pohybují nad 25 procenty z vybrané sumy, v sousedním Rakousku je to prý asi 13 procent z vybrané sumy, ve Švýcarsku ještě méně.

„Nemůžeme srovnávat tyto parametry tak, že je postavíme vedle sebe,“ říká Václav Nestrašil s tím, že je rozdíl, jestli stojí mýtný systém v České republice s 970 km dálnic a rychlostních silnic nebo v Rakousku, která má takových komunikací přes 2000 km. „Řada těch nákladů, které musíte vynaložit na stavbu mýtného systému jsou fixní a je jedno jestli mýtný systém děláte pro sto kilometrů nebo sto tisíc."

„Předpokládám, že letos bychom mohli dosáhnout výběru až 8 miliard, což je další informace kterou jsi pan Kaláb neověřil, použil stará data,“ podotýká Nestrašil.

Václav Sochor, Martina Maňasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme