Stát nechce zastavit dostavbu silnic a dálnic. Musí si však půjčit

Ministerstvo dopravy nechce zastavovat stavby nových silnic a dálnic. Chybí mu na ně ale peníze, které si proto bude muset půjčit. Na stavbu vydá s největší pravděpodobností dluhopisy v hodnotě téměř 12 miliard korun a dalších 25 miliard si chce resort přespříští rok půjčit u Evropské investiční banky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstavba dálnice | Foto: ceskedalnice.cz

S odvoláním na návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury to napsala Mladá fronta Dnes.

Podle Gustáva Slamečky chybí na dostavbu infrastruktury v ČR až 30 miliard korun. Peníze, o kterých s ministerstvem financí vyjednává, chce fond a Slamečka použít na silnice.

"Oproti původnímu návrhu rozpočtu přislíbilo ministerstvo financí prostředky navíc, a to v podobě 11,6 miliard v dluhopisech, které budou primárně určeny právě na dostavby silnic. Je třeba dokončit komunikaci D 47, vyřešit městskou infrastrukturu v Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích a pražský okruh," řekl Rádiu Česko Slamečka a dodal, že s vydáním dluhopisů ministerstvo financí počítá už v rozpočtu pro rok 2010.

K navýšení plánovaného deficitu rozpočtu na příští rok by tak nemělo dojít, což potvrzuje i ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš.

"Ministerstvo dopravy nepřichází s novými výdaji, ale jedná se především o to, jakým způsobem ty stávající financovat prostřednictvím nových dluhopisů. Z hlediska hospodaření ČR to nepřináší zásadní změnu."

Podle Slamečky je i tak na dopravní stavby méně peněz, než je potřeba. Bez započítání přislíbených dluhopisů bude státu chybět na naplánované stavby až 24 miliard korun. Prostředky proto bude hledat v podobě úvěru u Evropské investiční banky.

"Peníze chybí v takzvaných investičních akciích, které jsou financované z národních zdrojů. Nicméně úvěr od EIB tyto akcie nezajistí. Úvěr bude použit na kofinancování operačního programu Doprava. Ten už je z části zaúvěrován, a to v podobě 34 miliard korun na následující rok a do poloviny roku 2011. Program ale bude pokračovat dále, z tohoto důvodu bude zapotřebí dalších volných prostředků ve výši 24 miliard korun," upřesnil Slamečka.

Poptávka po státních dluhopisech zřejmě bude

Podle ekonomů ale patří investice do infrastruktury do kategorie efektivních. Myslí si to také Bureš.

"Obecně platí, že investice do infrastruktury patří do kategorie efektivních. Samotné efekty takových výdajů se ale nedají příliš dobře vyčíslit. Nelze totiž separovat jejich vliv na příznivé podnikatelské prostředí," zmínil Bureš pro Rádio Česko.

Emise státních dluhopisů budou podle odborníků logicky přibývat. S tím, jak poroste potřeba státu půjčit si peníze kvůli rostoucímu deficitu státního rozpočtu. Vyvstává tedy otázka, zda bude v Česku po státních dluhopisech dostatečná poptávka a najde-li se i při opakovaných emisích dostatek zájemců o jejich nákup.

"Poptávka mezi domácími investory bezesporu bude, otázkou je, za jakou cenu si stát bude půjčovat. Stát by měl udržet dlouhodobou důvěryhodnost veřejných financí. V případě, že by ji ztratil, tak by si stát půjčoval mnohem dráž. Roli sehraje také aktuální situace na globálních akciových trzích, které postihla často skloňovaná krize. ČR už si tedy už nyní půjčuje dráž, než v minulosti," uzavřel Bureš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo dopravy nechce zastavovat stavby nových silnic a dálnic. Ptáme se ministra dopravy Gustáva Slamečky a ekonoma Poštovní spořitelny Jana Bureše.

Přečtěte si také:
Spor o pozemky s farmářkou Havránkovou se vrací na začátek
Černá stavba úseku dálnice D11?
ČIŽP vyšetřuje nepovolené kácení stromů při stavbě dálnice na Ústecku
Poláci chtějí dostavět pokračování dálnice D11
Vláda jmenovala zmocněnce pro dostavbu dálnice D11
Na dálnicích přibude dalších 30 informačních tabulí
Za nedodělky při instalaci mýtného systému zaplatí Kapsch 171 milionů

Naďa Bělovská, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme