Stát oživil myšlenku vysokorychlostních tratí. Stavět by se mohly v roce 2020
Česko po dlouhé době investuje do vysokorychlostních železničních tratí. Zatím ale jen do přípravných studií. Kdy se vlaky rozjedou, ještě není jisté. První úseky by se však mohly začít stavět za sedm let.
Stát dá do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty 45 milionů korun. Správa má za ně vysoutěžit tři zakázky na hledání firem, které pomohou zjistit, jestli se vůbec stavba vysokorychlostních tratí vyplatí.
Úkolem společností bude také zmapovat, kudy by mohly tratě vést, aby nezabíraly v územních plánech zbytečně široké pruhy. Podle serveru iDnes.cz se mluví o spojení Prahy s Libercem a tratích Praha - Benešov a Praha - Litoměřice na trase do Drážďan.
Více informací ke stavbě vysokorychlostních tratí v Česku přinesl v Odpoledním Radiožurnálu Jaroslav Skalický
Česko investovalo do železnice a jejího zrychlení za posledních 20 let stovky miliard korun, dalo ale přednost modernizaci stávajících koridorů na maximální rychlost 160 kilometrů. I na tu se však mohou vlaky dostat jen na některých částech hlavních úseků.
Jiné země včetně sousedního Německa postavily tratě na podstatně vyšší rychlosti, mezi 250 až 300 km za hodinu, a tak některé mezinárodní vlaky už dnes kvůli tomu Česko objíždějí. Některé spoje z Hamburku do Vídně například jezdí přes Norimberk, což je delší vzdálenost, ale rychlejší než přímější spojení přes Prahu.
Ministerstvo dopravy zahrnulo vysokorychlostní tratě do širšího projektu s názvem Rychlá spojení. Podle mluvčího Martina Nováka by se mohly první úseky začít stavět v roce 2020.
Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček však nevěří, že Česko na takové stavby v dohledné době bude mít peníze. Například rekonstrukce vjezdů do železničních uzlů už by ale s vyššími rychlostmi měly počítat.