Stát oživil myšlenku vysokorychlostních tratí. Stavět by se mohly v roce 2020

Česko po dlouhé době investuje do vysokorychlostních železničních tratí. Zatím ale jen do přípravných studií. Kdy se vlaky rozjedou, ještě není jisté. První úseky by se však mohly začít stavět za sedm let.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rychlovlak ICE ve stanici.

Rychlovlak ICE ve stanici. | Foto: Ivo Valent

Stát dá do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty 45 milionů korun. Správa má za ně vysoutěžit tři zakázky na hledání firem, které pomohou zjistit, jestli se vůbec stavba vysokorychlostních tratí vyplatí.

Úkolem společností bude také zmapovat, kudy by mohly tratě vést, aby nezabíraly v územních plánech zbytečně široké pruhy. Podle serveru iDnes.cz se mluví o spojení Prahy s Libercem a tratích Praha - Benešov a Praha - Litoměřice na trase do Drážďan.

Přehrát

00:00 / 00:00

Více informací ke stavbě vysokorychlostních tratí v Česku přinesl v Odpoledním Radiožurnálu Jaroslav Skalický

Česko investovalo do železnice a jejího zrychlení za posledních 20 let stovky miliard korun, dalo ale přednost modernizaci stávajících koridorů na maximální rychlost 160 kilometrů. I na tu se však mohou vlaky dostat jen na některých částech hlavních úseků.

Jiné země včetně sousedního Německa postavily tratě na podstatně vyšší rychlosti, mezi 250 až 300 km za hodinu, a tak některé mezinárodní vlaky už dnes kvůli tomu Česko objíždějí. Některé spoje z Hamburku do Vídně například jezdí přes Norimberk, což je delší vzdálenost, ale rychlejší než přímější spojení přes Prahu.

Ministerstvo dopravy zahrnulo vysokorychlostní tratě do širšího projektu s názvem Rychlá spojení. Podle mluvčího Martina Nováka by se mohly první úseky začít stavět v roce 2020.

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček však nevěří, že Česko na takové stavby v dohledné době bude mít peníze. Například rekonstrukce vjezdů do železničních uzlů už by ale s vyššími rychlostmi měly počítat.

Studie nadřazené železniční sítě s vysokorychlostními tratěmi z r. 2008 | Foto: ČTK

Jaroslav Skalický, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme