Stát podepíše smlouvu se společností Korean Air o převzetí 44 procent ČSA

Korejské aerolinky vstupují do ČSA. Společnost Korean Air se stane 44% vlastníkem Českých aerolinií. Dohodu o prodeji dnes podepíší v Praze zástupci vlády a Českého Aeroholdingu s nejvyššími manažery Korean Air. Asijský dopravce zaplatí za menšinový podíl 68 milionů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Korean Air by měly získat 44procentní podíl v ČSA za 67,5 milionu Kč | Zdroj: ČTK

Vedení Českého aeroholdingu si od prodeje podílu slibuje hlavně úspory i expanzi. Podle šéfa holdingu Miroslava Dvořáka budou společnosti mimo jiné spolupracovat na nákupu zboží a služeb, což by se mělo projevit v úspoře nákladů.

Ve srovnání s ČSA je korejský dopravce ve světě letecké dopravy mladíkem. Jihokorejská vláda založila tuto společnost v roce 1962.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaroslav Skalický shrnuje odprodej 44% podílu v ČSA

Pokud jde o velikost, jsou proti korejské firmě české aerolinky trpaslíkem. V létě budou mít kolem 25 letadel. Zato Korean Air jich provozuje skoro 150. Jedna z jejich linek už léta vede i do Prahy. Vloni do Česka přepravila zhruba 130 tisíc korejských turistů. Jejich počet by se měl zvýšit.

„České aerolinie budou operovat dálkovým letadlem Airbus A 330 dva lety týdně. Čtyři frekvence budou nabízet Korean Air. To znamená, že cestující můžou de facto téměř každý den letět,“ říká Daniel Šabík z Českých aerolinií.

ČSA i Korean Air počítají s tím, že po sladění letových řádů budou cestující z Prahy pokračovat i dál. Jedná se o celkem 14, zejména evropských destinací, o které mají Korean Air zájem. Patří mezi ně například Hamburk, Düsseldorf, Mnichov, Florencie či Nice.

Korean Air má 147 letounů včetně šesti airbusů A380, největších dopravních letadel na světě. Denně vypraví kolem 415 letů do 124 měst ve 43 zemích světa. Předloni aerolinky přepravily 23,3 milionu cestujících, v současnosti zaměstnávají 21 tisíc lidí.

Korean Air láká i do několika metropolí v západní Evropě. Podle generálního ředitele Českého Aeroholdingu Miroslava Dvořáka mají cestující z Asie přesto důvod cestovat právě přes Prahu.

„Příjemný, lidský rozměr Letiště Václava Havla,“ konstatuje Miroslav Dvořák a dále vysvětluje:

„To znamená čas mezi takzvaným non-schengen terminálem 1 a schengen terminálem 2, který už dneska letiště Praha garantuje na 40 minutách. Zatímco v případě megahubů, jako je Paříž, Frankfurt, Londýn, jsou hodinové časy, které si musíte rezervovat na svůj přesun.“

Vstup Korean Air do ČSA pro cestující neznamená, že by se měly snížit náklady na cestování. Ceny letenek určuje hlavně to, na jakých aktuálních hodnotách je ropa. Cenu podle odborníků pak také určují například personální a jiné náklady.

Předkupní právo

Korejské aerolinky se chtějí stát v budoucnu většinovým vlastníkem ČSA. Do smlouvy si proto prosadily předkupní právo na zbývající akcie ve vlastnictví státního Českého Aeroholdingu.

Strategický partner z Asie může mít v současné době v evropských aerolinkách pouze menšinový podíl, což vyplývá z nařízení Evropské komise.

„Nedovoluje vstup neevropského investora do evropských aerolinek s majoritní účastí, protože potom bychom přišli o statut evropského přepravce, to znamená operovat v takzvaném open-sky prostoru. Takže v případě, že dojde ke zrušení tohoto omezení, má možnost Korean Air si koupit všechny akcie, co bude v té době aeroholding vlastnit,“ potvrzuje Miroslav Dvořák.

Igor Maňour, Jaroslav Skalický, Marína Dvořáková, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme